Malmö stad
$left
$middle

Enkelriktade cykelbanor

Malmö växer så det knakar. Visste du att Malmö är den stad
i Sverige där flest tar sig fram på cykel? Därför behöver vi såklart
fler cykelbanor. För att kunna växa hållbart behöver vi göra det möjligt för fler att välja cykel som färdmedel. Därför gör vi Malmö mer cykelvänlig så att du kan ta dig fram bättre i staden.

Stora svängen – en vänstersväng i två steg

För att öka trafiksäkerheten för cyklister införs vänstersväng i två steg på utvalda platser i Malmö. Denna typ av vänstersväng är vanlig i Köpenhamn och kallas stora svängen. Först ut i Malmö är korsningen Erikslustvägen/Regementsgatan
(nära Fridhemstorget) som öppnas i oktober 2025. Stora svängen kommer tillkomma på fler platser i Malmö där enkelriktade cykelbanor införs.

Därför bygger vi enkelriktade cykelbanor

Malmö växer, och vi blir fler som ska färdas på stadens gator. I ett växande Malmö blir det allt viktigare att stadens utrymme används effektivt, det gäller även stadens transportinfrastruktur. Enkelriktade cykelbanor kan transportera ett stort antal cyklister i förhållande till den plats de tar.

Enkelriktade cykelbanor är även trafiksäkra, och rätt utformade kan de öka trafiktryggheten för samtliga trafikanter.

Frågor och svar om enkelriktade cykelbanor

Som cyklist ska du cykla på höger sida i trafikens färdriktning, på de separerade cykelbanor som finns i gatan. Som cyklist följer du trafikens färdriktning.

Om du ska svänga vänster i stora signalreglerade korsningar, behöver du som cyklist tänka annorlunda än vad du är van vid. Vid grön signal cyklar du fram och håller till höger. Ställ upp vid utrymmet framför anslutande gata till höger om dig, där du även har en trafiksignal för cykel. Invänta att du får grönt ljus, för att på säkert sätt korsa gatan. Kika in filmen ovan för mer information.

I grunden är alla cykelbanor dubbelriktade. De cykelbanor som görs enkelriktade kommer vara skyltade med Förbud mot infart i ena riktningen, och kompletterade med cykelsymboler i cykelbanan som anvisar avsedd färdriktning – i vissa fall även kompletterat med pil som visar på avsedd färdriktning.

Stora trafiksignalreglerade korsningar är även de utformade annorlunda. Här kommer du endast du som färdas i rätt riktning ha trafiksignal för cykel, och målning av ledlinjer kommer förtydliga i vilken riktning du avses cykla.

Nej, däremot kan det bli aktuellt att reglera och bygga om särskilda stråk, om det bedöms gynna trafiksituationen i stråket.

Linnégatan, Erikslutsvägen och Regementsgatan kommer att byggas om och få enkelriktade cykelbanor på vardera sida.
Davidshallsgatan har under 2022 byggts om och fått enkelriktade cykelbanor. Även en befintlig del av Bellevuevägen kommer att regleras om till enkelriktade cykelbanor.

Det är en utpekad långsiktig planeringsstrategi i Malmö, att längs med viktiga huvudcykelstråk eftersträva att bygga cykelbanor på båda sidor om gatan.

I vissa fall där antalet cyklister är lågt och målpunkter framförallt finns på en sida av gatan, kan det vara gott nog med en dubbelriktad cykelbana endast på en sida. Är antalet cyklister däremot högt och målpunkter återfinns på båda sidor om gatan, är det motiverat att bygga cykelbanor på båda sidor om gatan.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv