Malmö är en stad i ständig utveckling. Nya områden växer fram, det blir enklare att cykla och grönområden blir allt fler. Vi tar stora steg mot ett ännu mer hållbart och ihopkopplat Malmö. Här får du en överblick över vad som är på gång och hur staden fortsätter formas och utvecklas.
Visar 22 av 22 sidor
För att förbättra framkomligheten för kollektivtrafiken längs Annetorpsvägen bygger vi om cirkulationsplatsen vid Elinelundsvägen till en signalreglerad korsning. Dessutom förbättrar vi flera hållplatser längs sträckan och hastighetssäkrar övergångsställen. Mer Malmö åt alla!
På Bennets väg, ett stenkast ifrån Rosengårds station, planeras nu ett 16-våningshus som bland annat möter behovet av lägenheter med flera rum. Samtidigt ska gatan breddas och utvecklas till en trygg och trivsam plats.
Vi bygger om Eriksfältsgatan del för del. Här ska det bli förbättringar för cyklister, hela vägen från Trelleborgsvägen till Nydalarondellen. Dessutom ska det göras plats åt MalmöExpressen linje 8 samt planteras mer träd.
Arbeten på Erikslustvägen och Linnégatan pågår. VA Syd rustar upp vatten- och avloppssystemet och Malmö stad gör plats åt smidigare resor med MalmöExpressen linje 4 och med cykel. Mer Malmö åt alla!
Friisgatan har länge varit sommargata. Nu blir den permanent gågata. Så här skapar vi en mer bestående, attraktiv, levande och grönare stadsmiljö. Mer Malmö åt alla!
Gatorna i området innanför Geijersgatan och Limhamnsvägen färdigställs, får gångbanor, planteringar och ny belysning. Fernissagatan blir gångfartsgata som ansluter till det nya kvartertorget Gjuttorget.
Gatan förstärks med många träd, nya cykelbanor och bättre busshållplatser. Din resa till och från centrum kommer bli ännu enklare och Hyllie boulevard desto trevligare att promenera längs. Mer Malmö åt alla!
Industrigatan byggs om och ska bli en huvudgata i området. Den långt sträckta gatan ska knyta ihop Sorgenfri med stadens centrum. Ytor för spontana möten och verksamheter ska bidra till att stärka stadslivet. Här prioriteras cykeltrafik, ökad trygghet och grönska.
Vi bygger om gatan för att den ska kunna ta emot ett större flöde av bussar, bland annat MalmöExpressen-bussarna. Dessutom gör vi Raoul Wallenbergs park ännu större, tryggare och trevligare. Mer Malmö åt alla!
Delar av gång- och cykelvägen Lindängsstigen byggs om och förbättras i anslutning till Lindängen Centrum, Lindängstorget vid Högaholmsskolan och Lindängsplan.
Nu bygger vi en supercykelväg på Lundavägen. Och skapar bättre cykelflyt till och från centrum. Mer Malmö åt alla!
Den nordvästra delen av området Cementen i Limhamns hamnområde gränsar mot Limhamnsfältet och består av blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, handel och annan service. Här färdigställs nu gatumiljöerna och området får en mindre park med lekplats.
Oxie centrum förnyas i två etapper, med bland annat ny park, torgyta och bättre cykelbanor. Oxie stationspark invigdes i oktober 2023. Arbetet omfattar Murtegelvägen, Lertegelvägen och del av Tegelbruksvägen.
Vi bygger om Regementsgatan del för del. Här ska det bli en ny cykelbana, som kommer sträcka sig hela vägen från centrum, via Erikslustvägen och mot Limhamn. Dessutom blir det mer plats åt MalmöExpressen linje 4 och fler träd. Mer Malmö åt alla!
Vi har byggt en bro tvärs över Södra Varvsbassängen. Via Styrmansbron kan du som cyklar, går och åker buss lättare ta dig till och från Västra Hamnen. Mer Malmö åt alla!
Planeringen av nya Södervärn är i full gång. Här ska det bli bättre bussanslutningar, nya cykelbanor och ökad trivsel, med nya gång- och parkstråk och mer grönska. Mer Malmö åt alla!
Tillsammans med VA Syd bygger vi om gatan. För att göra resorna till och från Kirseberg smidigare och för att säkra ett fungerande VA-system i den växande stadsdelen. Mer Malmö åt alla!
Södra Förstadsgatan ska rustas upp och bli grönare. Trottoar och cykelbana ska breddas, samtidigt som det skapas mer plats för mötesplatser och grönska. Mer Malmö åt alla!
Vid Stora Varvsgatan i den södra delen av området Masthusen anläggs ett nytt torg – Tåtplatsen. Gångfartsgatan Öglegången intill får träd och sittplatser. Tillsammans utgör de delar av ett stråk med koppling till det större Masttorget.
Snart bygger vi om Värnhems gator och torg för att göra plats för alla kommande elbussar. Så att det blir ännu enklare att resa kollektivt och för att göra Värnhem till en ännu mer trivsam knutpunkt för hållbart resande. Mer Malmö åt alla!
Ångfärjekajen i den östra delen av Varvsstaden färdigställs, bland annat med ny markbeläggning, träd och andra planteringar, pollare samt nya bänkar av H-balkar och solitt ekträ. Här blir det mer plats vid vattnet, för fler.
Nu bygger vi om Östra Fäladsgatan, Kronetorpsgatan och Segesvängen för kommande MalmöExpressen-bussar. Mer Malmö åt alla!