Bli en

skräpplockarhjälte!

Vi ser ett växande intresse av personer som vill hjälpa till att göra vår stad fri från skräp och detta vill vi naturligtvis både uppmuntra och underlätta. Därför har vi just nu ett initiativ där privatpersoner och större grupper enkelt kan ordna sin egen skräpinsats på ett kul och säkert sätt.

Gör såhär om ni är en grupp på 1-5 personer:

  1. Gå till valfritt utlämningsställe och låna skräpplockarkit
  2. Samla skräpet
  3. Sopsortera och släng
  4. Lämna tillbaka kiten

Plocka säkert

Plocka gärna skräp på trottoarer, parker och längs med stranden men vi avråder att göra det vid bilvägar och järnvägar eftersom det finns risk för olyckor. Tänk på att din insats är frivillig och bör täckas av din egen försäkring. Malmö stad tar inget ansvar för frivilligt arbete.

Här lämnar du skräpet

Det är viktigt att du slänger skräpet på rätt sätt tex genom att lämna på närmaste återvinningsstation eller papperskorg. Om du lägger det i ditt eget restavfall bör det ha ett lock. Tänk på att inte lämna sopor bredvid en full behållare då det lockar till sig djur.

Gör såhär om ni är en grupp på 6-15 personer:

1. Prata ihop er och bestäm datum och plats för skräpplockningen.
2. Kontakta Malmö stad via e-tjänsten för felanmälan nedan.

  • Klicka på kartan och ange platsen för er skräpplockning. Spara och klicka på nästa steg.
  • Välj nedskräpning som klassificering längst upp.
  • I beskrivningen skriver du ”mark och skötsel, skräpplockarhjälte” samt hur många ni är och vilket datum det kommer ske.
  • Fyll i ditt namn och kontaktuppgifter så att du går att få tag på.

3. Personal från Kommunteknik kommer sen att kontakta er och föreslå en tid för upphämtning av skräpplockarkit samt plats för soplämning. (Utlämningsstället ligger på St Knuts väg 19).
4. När ni är klara med plockandet lämnar ni sopsäckarna på den avtalade platsen och lämnar även tillbaka kiten.

Det är viktigt att ni följer dessa steg så att Malmö stad har möjlighet att hämta upp soporna samt att planera sin egen renhållning.

Tack för er hjälp och ert engagemang!