Malmö stad
$left
$middle

Bostadsanpassningsbidrag

Om du har en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. För bidraget kan du anpassa bostaden.

Det kan exempelvis vara anpassningar för att du ska kunna

  • komma in i och ut ur din bostad
  • ta dig runt inne i bostaden
  • klara din hygien, som att duscha eller gå på toaletten

Innan du ansöker

Innan du skickar in en ansökan ska du i första hand kontakta kommunens arbetsterapeuter. De skriver ett intyg om anpassningen är nödvändig för dig. Du måste skicka in intyget tillsammans med din ansökan.

För att komma i kontakt med kommunens arbetsterapeuter, kontakta Malmö stads kontaktcenter på 040-34 10 00.

I vissa fall kan du behöva komplettera med intyg från läkare eller annan sakkunnig.

Om ansökan gäller personer under 18 år eller anpassning för elrullstol ska du kontakta din vårdcentral eller arbetsterapeut inom Region Skåne.

Ansökan om bostadsanpassningsbidrag

För att din ansökan om bostadsanpassningsbidrag ska vara komplett behöver du:

  • Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att bostadsanpassning är nödvändigt med hänsyn till funktionsnedsättningen.
  • Skriftligt medgivande från fastighetsägare, till exempel hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
  • Skriftligt medgivande från andra personer som står på hyreskontraktet eller äger bostaden tillsammans med dig.

Om du behöver hjälp att skaffa medgivande, kan du ge stadsbyggnadskontoret fullmakt att göra det åt dig. Det gör du i ansökningsblanketten.

Du kan ansöka med pappersblankett eller digitalt med BankID.

Se filmen om hur du ansöker

Vem kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag?

Det är alltid personen med funktionsnedsättning som ska söka bostadsanpassningsbidrag. Det gäller även om det är någon annan som till exempel äger eller hyr bostaden. Du kan söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller egnahem. För anpassning av hyres- och bostadsrätt krävs fastighetsägarens medgivande.

Om personen med funktionsnedsättning är under 18 år kan föräldrarna skicka in ansökan. Om båda föräldrarna har vårdnaden om barnet så är också båda förmyndare för barnet. Det innebär att båda föräldrarna ska skriva under ansökan om bostadsanpassningsbidrag som företrädare för barnet. Är en av föräldrarna ensam vårdnadshavare behövs bara den förälderns underskrift.

I de fall personen med funktionsnedsättning har en förvaltare kan i stället förvaltaren skicka in ansökan åt personen.

Bostadsanpassningar som bidraget täcker

Bostadsanpassningsbidrag är till för att anpassa och komplettera grundläggande fasta funktioner i och i anslutning till bostaden. Med fasta funktioner menas sådana som du normalt inte tar med dig vid en flytt eftersom de ingår i bostaden.

Anpassning av fasta funktioner kan till exempel vara:

  • tröskelborttagning
  • borttagning av badkar
  • installation av automatiska dörrar och ramper.

En förutsättning för att få bidrag är att bostadsanpassningen är nödvändig och att behovet inte kan lösas på enklare sätt, till exempel med hjälpmedel.

Detta får du inte bidrag för

  • Normalt underhåll av bostaden.
  • Inköp eller anpassning av lösa inventarier.
  • Anpassning av fritidshus.
  • Anpassning i bostad som du fått beviljad enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Om du ska byta bostad

När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Till exempel om din bostad har brister i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.

Efter att du skickat in din ansökan

När du ansökt om bidrag för bostadsanpassning går ditt ärende igenom följande steg.

Offerter och eventuella ritningar på anpassningar tas in vid behov. Ibland måste handläggare göra ett hembesök för att få alla uppgifter om dig och din bostad innan beslut kan tas.

Bidragets storlek motsvarar en skälig kostnad för de åtgärder som har beviljats. Vid mindre åtgärder, till exempel tröskelborttagning, stödhandtag och spisvakt, kan du förvänta dig att få ett beslut inom fyra månader. Vid större anpassningar till exempel av badrum och kök är tiden sex månader. Du har rätt att skriftligen begära att stadsbyggnadskontoret ska avgöra ditt ärende senast inom sex månader.

Om du vill överklaga måste din överklagan komma in till stadsbyggnadskontoret inom tre veckor från att du mottog beslutet. Skicka en skrivelse med e-post till sbk.bostadsanpassning@malmo.se eller med post till:

Stadsbyggnadskontoret
Enheten för bostadsanpassning
205 80 Malmö

Om du är nöjd med beslutet ska du beställa anpassningen. Det är alltid du som bidragssökande som är beställare av arbetet. Du kan välja att anlita en egen behörig hantverkare med F-skattsedel eller anlita hantverkare som kan föreslås av stadsbyggnadskontoret.

Utbetalning sker efter att arbetet är utfört och anpassningen är godkänd av dig. Ibland behövs ett hembesök av handläggare innan utbetalning. Mer information gällande detta får du i samband med ditt beslut.

Felanmälan av utrustning

Finns det fel på utrustning du fått via bostadsanpassningsbidrag kan du göra en felanmälan.

Läs mer

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv