Arbete mot antisemitism i skolan
Utvecklingsenheten Pedagogisk Inspiration har tre samordnare för arbetet mot antisemitism i Malmös skolor. Uppdragen handlar bland annat om att ta fram utbildningsmaterial och vara resurs och stöd för skolorna. Men även att komma ut till skolorna och visa att det finns problem och att inspirera och motivera skolorna att själva lyfta frågan mer.
Samordnare mot antisemitism
Under 2020-2021 gjordes en undersökning och rapport om förekomsten av antisemitism inom Malmös förskolor, grundskolor, gymnasier och SFI/vuxenutbildningar. Undersökningen bygger på intervjuer och enkäter bland skolpersonal samt en forskningsöversikt.
Rapporten presenterade också åtgärder som Malmöskolorna behöver göra för att minska antisemitismen och stärka den judiska minoritetsgruppen, från förskolan till gymnasie- och vuxenutbildning. Detta arbete har utvecklats och involverar alla tre skolförvaltningarna.
Tidiga insatser i förskolan
Tidiga insatser är viktiga för att skapa trygga vuxna. Malmös förskolor arbetar på barnens nivå, på olika sätt, med att alla barn är lika mycket värda oavsett bakgrund. Med hjälp av lek och olika gruppaktiviteter lär sig barnen hur man ska vara mot varandra och att dialog löser problem.
Lärarutbildning om antisemitism
Under 2020 och 2021 hålls fortbildningsdagar för lärare om hur pedagoger kan skapa utbyten och stärka undervisningen i frågor om Förintelsens historia, antisemitism och mänskliga rättigheter. Utbildningen arrangeras av Malmö Museer och Forum för levande historia i samråd med Judiska församlingen Malmö och enheten Pedagogisk Inspiration i Malmö stad.
Utställningen ”I livets väntrum” på Malmö Borgarskola
För att motverka antisemitism har Malmö Borgarskola utställningen i ”I livets väntrum”. I utställningen får skolans elever och lärare möta Förintelsen genom efterverkningarna för de som överlevde. Utställningen består av berättelser, fotografier och föremål och ger en bild av hur Borgarskolan under sommaren 1945 fungerade som reservsjukhus då Malmö tog emot en stor flyktingström av överlevande från många olika länder. Borgarskolan blev ett reservsjukhus för de som var alltför sjuka för att bo i någon av flyktingförläggningarna.
Hågkomstresor
Varje år åker elever och lärare från grund- och gymnasieskolor på hågkomstresor till Förintelsens minnesplatser i Polen. Efter resan ska eleverna föra sina berättelser vidare till resten av skolan genom att gå runt i klassrummen och berätta och visa bilder. De lärare som har följt med har ett eget nätverk där de diskuterar och delar med sig av erfarenheter.
Inför resorna får alla utbildning i antisemitism och när de kommer tillbaka fördjupas kunskapen inom islamofobi, antiziganism och afrofobi.
Ett viktigt inslag med hågkomstresorna är att koppla förintelsens antisemitism till samtida rasistiska uttryck, som t ex afrofobi, antiziganism och islamofobi.
Utbildning om Förintelsen, antisemitism och rasism är en satsning i samverkan med Svenska Kommittén mot antisemitism (SKMA).
Grundskolefotboll mot rasismer
Den mångåriga och framgångsrika satsningen Grundskolefotboll mot rasismer.
Läs mer hos Malmö delar
Sidan senast uppdaterad: