Vanliga frågor och svar om årsräkningar från ställföreträdare
Inlämning av årsräkning och redovisningar
När kan jag tidigast lämna in min årsräkning och redogörelse?
Från och med den 1 januari varje år i brevlådan utanför överförmyndarens ingång på Storgatan 15.
När måste jag senast lämna in en årsräkning och redogörelse?
Enligt lag ska årsräkningen vara lämnad till överförmyndarnämnden senast sista februari varje år.
Vilka blanketter ska jag skicka in när jag lämnar en årsräkning och redogörelse?
Använd Malmö stads blanketter för årsräkning och redogörelse. Det underlättar och snabbar på vår handläggning.
Vad gör jag om jag inte hinner lämna in en årsräkning och redogörelse?
Skicka in ansökan om uppskjuten inlämning.
Om du exempelvis är sjuk eller det är dödsfall i familjen så kan uppskjuten inlämning beviljas. Detta kräver i så fall en ansökan som måste lämnas till oss senast den sista februari. Tänk på att vi som huvudregel inte beviljar anstånd efter den sista februari.
Vad händer om jag inte lämnar in en årsräkning i tid?
Vi ska då ta saken vidare till överförmyndarnämnden - och domstolen om det skulle gå så långt. Det kan sluta med att du måste betala vite (det vill säga böter) för att du inte skickat in en årsräkning i tid.
Årsräkning
Hur fyller man i en årsräkning/ekonomisk redovisning?
Titta på vår broschyr Förvalta egendom som förklarar hur du fyller i en årsräkning.
Vad räknas som inkomster?
Alla typer av inkomster som en huvudman har, till exempel lön, pension, sjukersättning, olika typer av bidrag, med mera. Det kan också handla om gåvor och återbetalning från försäkringsbolag. En tumregel är att du ska redovisa alla former av inkomster som går in på de bankkonton som du redovisar.
Ska huvudmannens lön redovisas brutto eller netto?
Huvudmannens inkomster redovisas brutto på inkomstsidan (det vill säga inkomster före skatt) och med skatt på utgiftssidan.
Hur redovisar jag en fondplacering och avkastning av denna?
Om du har köpt en fond så är det en kostnad som ska redovisas som en utgift i årsräkningen. Avkastningen redovisas som en inkomst.
Hur redovisar jag en försäljning av bostadsrätt?
Den summa som ska redovisas i årsräkningen är den summa som betalats in på huvudmannens konto efter försäljningen. Skatten redovisas det år som den betalas in till Skatteverket (sker ofta året efter att försäljningen har genomförts).
Hur redovisar jag överföringar till annat konto?
Överföringar mellan huvudmannens transaktionskonto och sparkonto ska inte bokföras eftersom de ingår i huvudmannens tillgångar under D. Överföringar till och från huvudmannens egna konto för privata medel eller boendets konto för huvudmannen ska dock tas upp som en utgift eller inkomst (oftast utgift som anges under redovisningsposten "privata medel").
Hur redovisar jag skulder?
Skulder ska redovisas, ingående skulder vid periodens början och utgående skulder vid periodens slut. Skillnad i skulder ska även räknas ut (+/-). Även om huvudmannen inte har några skulder ska denna sidan i mallen bifogas – så att vi har denna informationen i akten.
Hur redovisar jag aktier och fonder?
Aktier och fonder redovisas som övriga tillgångar i årsräkningen. Värde och andelar anges i redovisningen. Om försäljning eller köp av värdepapper har skett under perioden så ska underlag för detta skickas in tillsammans med årsräkningen.
Verifikationer
Vilket underlag ska skickas in?
Vi vill ha alla fakturor och underlag för samtliga köp betalda från huvudmannens transaktionskonto.
Hur ska kvitton sorteras vid inlämning?
Kvitton ska vara uppsatta på A4-papper i kronologisk ordning med summering på varje sida.
När det är autogiro på samma summa varje månad, måste jag bifoga verifikation på varje månad då?
Det räcker att du lämnar in verifikat som styrker avtalsförhållandet mellan huvudmannen och betalningsmottagaren. Överförmyndaren måste kunna säkerställa att det är just huvudmannens räkning som dras via autogirot. Du kan exempelvis bifoga en faktura ställd i huvudmannens namn där autogirot framgår, alternativt avtalet för autogiro.
Hur gör jag om digitala dokument inte är åtkomliga – hur verifierar jag dessa utgifter?
Alla betalningar som görs måste redovisas. Annars kan vi inte kontrollera att det är en betalning som har gjorts för huvudmannens räkning. Kontakta det företag som tar emot betalningarna och be en sammanställning av de betalningar som gjorts under året.
Privata medel
Hur redovisar jag överföringar till huvudmannens konto för privata medel?
Alla överföringar som görs till huvudmannens eget konto för privata medel ska redovisas under utgiftsposten "privata medel". Skicka med kontoutdrag från huvudmannens eget konto så att vi kan se att pengarna har kommit in där.
Hur redovisar jag kontanter som jag har lämnat till huvudmannen?
Vi begär in kvittens på att du lämnat över kontanter till huvudmannen. Om huvudmannen förstår vad saken gäller ska hen skriva under kvittensen. Om huvudmannen inte förstår vad saken gäller, behöver boendepersonal eller huvudmannens anhöriga skriva under kvittensen. Det är så vi kan kontrollera att huvudmannen har fått sina pengar. Kontanterna du lämnar över till huvudmannen redovisas under "privata medel".
Om jag har lämnat över kontanter till boende- eller vårdpersonal, vad för verifikation behöver jag skicka in?
Du behöver skicka in kvittenser med boende- eller vårdpersonalens underskrift utvisande att du lämnat över kontanter till dem. Du behöver också skicka in en kopia på kassaboken som boendet för.
Vad innebär sammanblandning av medel/ekonomi?
Exempel på sammanblandning är när du som ställföreträdare har betalat huvudmannens utgift från ditt eget privata konto eller om du lånar ut dina egna pengar till huvudmannen. Enligt lag är alla former av sammanblandning av huvudmannens och dina egna privata medel förbjudet.
Arvode, sociala och arbetsgivaravgifter
Vilka tillgångar och skulder är relevanta vid framräkning av huruvida huvudmannen ska betala arvodet eller ej?
Med hänvisning till 12 kap. 16 § föräldrabalken räknas arvodet ut på huvudmannens inkomster före skatt och tillgångar vid årets slut.
Huvudregeln är att huvudmannen betalar arvodet till ställföreträdaren samt sociala och arbetsgivaravgifter till Skatteverket.
Kommunen betalar arvodet om huvudmannens årsinkomst är under 2,65 prisbasbelopp eller tillgångar understiger 2 gånger prisbasbeloppet.
Du kan läsa mer detaljerat om beräkning av arvodet i broschyren från Sveriges kommuner och regioner.
Hur ska sociala- och arbetsgivaravgifter betalas?
God man/förvaltare är ansvarig för att sociala och arbetsgivaravgifter ska betalas till Skatteverket. Läs mer om detta på Skatteverkets webbsida.
God man/förvaltare behöver även fylla i blankett för förenklad arbetsgivardeklaration som finns på Skatteverkets hemsida och lämna in den till Skatteverket.
Jag har hjälpt min huvudman att flytta och det krävde mycket tid. Kan jag få extra ersättning för det?
Ja, du kan få extra arvode för detta. Redovisa antalet timmar du lagt ner och arbetat med flytten – timersättning kan utgå (OBS! du ska bara administrera flytten, inte vara flytthjälp).
Hur redovisar jag arvodet?
Det redovisas som en utgift i årsräkningen.
Redogörelse för uppdrag som god man/förvaltare
Behöver jag skicka in en redogörelse för uppdraget?
Ja, vi behöver veta vad som har gjorts inom ramen för uppdraget. Vi kan inte fatta beslut om ett skäligt arvode utan en redogörelse eftersom arvodesnivåerna är uträknade på de insatser som uppdraget har krävt under perioden.
Hur detaljerad ska redogörelsen av åtgärder vara?
I redogörelseblanketten redovisar du bland annat vad som hänt i ärendet under året. Framför allt hur situationen för huvudmannen har varit men också vilka insatser som har krävts för att möta huvudmannens behov.
Sidan senast uppdaterad: