Arbetet med luftkvalitet
Den lokala trafiken i Malmö är den enskilt största orsaken till höga halter av luftföroreningar, men föroreningar transporteras också in med luft från kontinenten på samma sätt som "våra" föroreningar förflyttas med luftmassor till andra platser.
I Malmös central delarna överskreds miljökvalitetsnormen för kvävedioxid fram till år 2014. En stor anledning till att Malmö klarar miljökvalitetsnormen och tangerar det nationella miljömålet idag är att trafiken i Malmös centrala dela minskat, med ca 30 procent sedan år 2000 samtidigt som det kollektiva åkandet har prioriterats framför bilen vid belastade gatuavsnitt. Malmös har under en låg tid också legat i framkant när det gäller miljömässigt bra bussar och idag är det stort fokus på el bussar i Malmö.
I Malmö mäts luftföroreningar kontinuerligt vid två fasta mätstationer; på Rådhuset och på Dalaplan. Ett komplement till de fasta mätstationerna används en mobil mätstation, som placeras på olika platser i Malmö för att till exempel utreda olika utsläppskällors påverkan på luftföroreningssituationen.
När det gäller de viktigaste luftföroreningarna för år 2023 var ett flertal uppmätta halter lägre än tidigare år. För de två luftföroreningar som är högst relativt miljökvalitetsnormen är halterna knappt 50 procent av normen. Halterna (kvävedioxid och PM10) är i nivå med miljömålet eller strax under. Jämförs uppmätta halter mot WHO:s riktvärden finns det fortfarande en del kvar att göra.
Sidan senast uppdaterad: