Snö och halka på allmän platsmark
Fastighets- och gatukontoret ansvarar för vinterväghållning på allmän platsmark. Förvaltningens utförande entreprenör är Malmö stads Kommunteknik. Vi halkbekämpar tillsammans 1026 kilometer väg, 710 kilometer cykelbana och 48 kilometer gångbana under ett vanligt dygn med halka.
Så prioriteras halkbekämpningen
Malmö stad halkbekämpar och snöröjer kommunala vägbanor, cykelbanor, torg och gångbanor vintertid. Här läser du hur vi prioriterar.
Organisation
Det kan vara upp till 250 personer inblandade i Malmös vinterväghållning. Då är alla i organisationen inräknade, alla från ledning till maskinförare och underentreprenörer.
På fastighets-och gatukontoret och Kommunteknik finns resurser som samordnar och planerar verksamheten. Det kan gälla allt från övergripande ekonomisk planering till att få fram stödjande kartmaterial för maskinförarna.
Fastighets- och gatukontoret
Beställare av vinterväghållning på allmän platsmark, vilket inkluderar kommunala körbanor, cykelbanor, torg och gångbanor där fastighets- och gatukontoret har fastighetsägaransvar (exempelvis vid en park).
Fastighets- och gatukontoret har en beredskapsgrupp som har till uppgift att övervaka väderleken och beställa halk- eller snöröjning i lämplig omfattning.
Beställningen lämnas till Kommunteknik som fördelar det praktiska arbetet.
Kommunteknik
Ansvarig utförare för arbetet på allmän platsmark. Kommunteknik utför det praktiska arbetet i kommunal regi och ansvarar över upphandlade entreprenörer.
Driftledaren på Kommunteknik kallar ut enskilda maskinresurser i den omfattning som beskrivs i den beställning som fastighets- och gatukontoret lagt.
Hur arbetar Malmö stad med vinterärenden?
Malmö Stads kontaktcenter tar emot och fördelar ärenden.
Vår beredskapsgrupp tar emot brådskande ärenden på prioriterade gator och beställer utkallning vid behov. Om det redan finns en pågående beställning kontaktas utföraren direkt som får göra en kompletterande åtgärd.
En sammanställning av alla vinterärenden görs för utvärdering efter säsong. Denna tas med i diskussioner om förbättringar och förändringar inför kommande säsong.
Vilka samarbetar vi med?
Malmö stad tar hjälp från flera olika håll för att säkerställa att trafiken i vår stad flyter på även när det är snö och halka.
SOS Alarm
I arbetet med snöröjning samarbetar Malmö stad med SOS/räddningstjänsten, för att säkra att räddningsfordon kan komma fram.
Skånetrafiken
Vi samarbetar med Skånetrafiken (region och stadsbussar) för att säkerställa trånga sektioner där det är extra svårt att komma fram med bussar när det har snöat mycket.
VA Syd
Vi arbetar tillsammans med VA Syd för att samordna sophämtningen vid större snöfall. Vi tittar på deras schema för tömning och försöker i vissa fall att "köra före" och röja de gator som behövs.
Kostnader
Det kostar mycket pengar att hålla våra vägar fria från snö och halka. Vid ett normalt snöfall under en vintersäsong blir kostnaden cirka 1 000 000 kronor. Då faller det inte mer snö under tiden vi röjer.
Den minsta insatsen kostar cirka 600 000 kronor och kallas ut när vi misstänker risk för att det ska frysa på. Detta arbete görs oftast under natten för att väg-, gång- och cykelbanor ska vara klara till morgontrafiken.
Det som kostar allra mest är om det snöar ihållande. Då måste vi köra hela tiden.
Ungefärliga kostnader för vinterväghållning per säsong
Budgeten för vinterväghållning 2024 är 37,9 miljoner kronor.
År | Kostnad |
---|---|
2023 | 42,3 miljoner kronor |
2022 | 34,5 miljoner kronor |
2021 | 40,7 miljoner kronor |
2020 | 25,3 miljoner kronor |
2019 | 23,3 miljoner kronor |
2018 | 38,8 miljoner kronor |
2017 | 29,7 miljoner kronor |
2016 | 30 miljoner kronor |
2015 | 21,6 miljoner kronor |
2014 | 26,7 miljoner kronor |
2013 | 32 miljoner kronor |
2012 | 30 miljoner kronor |
2011 | 31miljoner kronor |
2010 | 60,6 miljoner kronor |
Fordonsresurser
Det behövs många fordon för att klara av att snöröja och halkbekämpa staden.
I centrum använder vi traktor för att lättare komma fram. Trappor och andra svårtillgängliga ställen (som till exempel vid busshållplatserna på Gustav Adolfs torg) sköter vi i stort sett manuellt.
Antal fordon
- 6 lastbilar
- 35 traktorer
- 4 pickup-bilar
- 9 fyrhjuliga motorcyklar
- en grävmaskin
- en sopsaltare
- en hjullastare
Uppdragsfördelning för fordon
- 5 lastbilar och 11 traktorer tar körbanorna
- 1 depålastbil som fyller på salt och lagerdepåer
- 25 traktorer och 1 fyrhjulig motorcykel tar gång- och cykelbanorna
- 6 fyrhjuliga motorcyklar tar gångbanor
- 2 fyrhjuliga motorcyklar tar anslutningar och ytor runt offentliga toaletter som är öppna vintertid
- 4 pickup-bilar med två förare som gör halk- och snöfritt på terminaler, vid trappor och hållplatser. En av dessa bilar gör vid MalmöExpressens hållplatser
- 1 grävmaskin sopar MalmöExpressens hållplatser när det snöat.
- 1 sopsaltare som tar torg och gågator
- 1 hjullastare i saltladan
Vi har också en verkstad med två mekaniker som står redo att ta emot och reparera fordon.
Halkbekämpningsmedel
Malmö stad använder nästan uteslutande salt för att bekämpa halkan.
Salt är ett effektivt medel mot halka vid temperaturer från 0 grader ner till cirka minus 6-10 grader. Saltets effekt avtar med sjunkande temperatur. Vid riktigt låga temperaturer verkar inte saltet längre.
Saltförbrukning per säsong
År | Saltförbrukning (ton) |
---|---|
2023-2024 | 3570 |
2022-2023 | 2435 |
2021-2022 | 2413 |
2020-2021 | 2595 |
2019-2020 | 1600 |
2018-2019 | 1600 |
2017-2018 | 4600 |
2016-2017 | 2800 |
2015-2016 | 2400 |
2014-2015 | 1900 |
2013-2014 | 2500 |
2012-2013 | 6400 |
Andra halkbekämpningsmedel
Befuktat salt
Vi använder ofta något som kallas för befuktat salt. Det är en blandning av saltlösning och torrsalt. Denna blandning innehåller cirka 80 procent salt.
Torrsalt
Vi använder ofta något som kallas för torrsalt. Detta salt kan lätt blåsa bort, men när det är väldigt blött på vägen är torrsalt väldigt effektivt. Det beror på att det inte redan är uppblandat med vatten.
Saltlösning
I ytterområdena använder vi ibland saltlösning. Där behöver våra fordon inte vara rädda för att stänka ner parkerade bilar, fotgängare, cyklister, bilister, träd och växter. Saltlösning till skillnad från salt, ligger kvar längre. Denna lösning innehåller cirka 20 procent salt.
Kaliumformiat
CHKO₂, är ett salt av myrsyra. Det är en färglös kristall. Kaliumformiat används som ett miljövänligare alternativ till vägsalt där det finns extra känslig växtlighet.
Singel
På gång- och cykelbanorna i parkerna använder vi singel för att skona vegetationen. Singelförbrukning per säsong är mindre än en procent av saltförbrukningen.
När vi halkbekämpar körbanor med prioritet 3 använder vi singel. På grund av den låga trafikmängden stannar singeln kvar på körbanan, medan mycket trafik flyttar singeln från körspåren till rännstenen.
Efter vintersäsongen sopas singeln undan.
Sidan senast uppdaterad: