$left
$middle

Snö och halka på allmän platsmark

Fastighets- och gatukontoret ansvarar för vinterväghållning på allmän platsmark. Förvaltningens utförande entreprenör är Malmö stads Kommunteknik. Vi halkbekämpar tillsammans 958 kilometer väg, 707 kilometer cykelbana och 41 kilometer gångbana under ett vanligt dygn med halka.

Så prioriteras halkbekämpningen

Malmö stad halkbekämpar och snöröjer kommunala vägbanor, cykelbanor, torg och gångbanor vintertid. Här läser du hur vi prioriterar.

Organisation

Det kan vara upp till 250 personer inblandade i Malmös vinterväghållning. Då är alla i organisationen inräknade, alla från ledning till maskinförare och underentreprenörer.

På fastighets-och gatukontoret och Kommunteknik finns resurser som samordnar och planerar verksamheten. Det kan gälla allt från övergripande ekonomisk planering till att få fram stödjande kartmaterial för maskinförarna.

Beställare av vinterväghållning på allmän platsmark, vilket inkluderar kommunala körbanor, cykelbanor, torg och gångbanor där fastighets- och gatukontoret har fastighetsägaransvar (exempelvis vid en park).

Fastighets- och gatukontoret har en beredskapsgrupp där 7 personer ingår som har till uppgift att övervaka väderleken och beställa halk- eller snöröjning i lämplig omfattning.

Beställningen lämnas till Kommunteknik som fördelar det praktiska arbetet.

Ansvarig utförare för arbetet på allmän platsmark. Kommunteknik det praktiska arbetet i kommunal regi och ansvarar över upphandlade entreprenörer.

Driftledaren på Kommunteknik kallar ut enskilda maskinresurser i den omfattning som beskrivs i den beställning som fastighets- och gatukontoret lagt.

Hur arbetar Malmö stad med vinterärenden?

Malmö Stads kontaktcenter tar emot och fördelar ärenden.

Vår beredskapsgrupp tar emot brådskande ärenden på prioriterade gator och beställer utkallning vid behov. Om det redan finns en pågående beställning kontaktas utföraren direkt som får göra en kompletterande åtgärd.

En sammanställning av alla vinterärenden görs för utvärdering efter säsong. Denna tas med i diskussioner om förbättringar och förändringar inför kommande säsong.

Vilka samarbetar vi med?

Malmö stad tar hjälp från flera olika håll för att säkerställa att trafiken i vår stad flyter på även när det är snö och halka.

I arbetet med snöröjning samarbetar Malmö stad med SOS/räddningstjänsten, för att säkra att räddningsfordon kan komma fram.

Vi samarbetar med Skånetrafiken (region och stadsbussar) för att säkerställa trånga sektioner där det är extra svårt att komma fram med bussar när det har snöat mycket.

Vi arbetar tillsammans med VA Syd för att samordna sophämtningen vid större snöfall. Vi tittar på deras schema för tömning och försöker i vissa fall att "köra före" och röja de gator som behövs.

Kostnader

Det kostar mycket pengar att hålla våra vägar fria från snö och halka. Vid ett normalt snöfall under en vintersäsong blir kostnaden cirka 1 000 000 kronor. Då faller det inte mer snö under tiden vi röjer.

Den minsta insatsen kostar cirka 600 000 kronor och kallas ut när vi misstänker risk för att det ska frysa på. Detta arbete görs oftast under natten för att väg-, gång- och cykelbanor ska vara klara till morgontrafiken.

Det som kostar allra mest är om det snöar ihållande. Då måste vi köra hela tiden.

Budgeten för vinterväghållning 2024 är 37,9 miljoner kronor.

År

Kostnad

2023

42,3 miljoner kronor

2022

34,5 miljoner kronor

2021

40,7 miljoner kronor

2020

25,3 miljoner kronor

2019

23,3 miljoner kronor

2018

38,8 miljoner kronor

2017

29,7 miljoner kronor

2016

30 miljoner kronor

2015

21,6 miljoner kronor

2014

26,7 miljoner kronor

2013

32 miljoner kronor

2012

30 miljoner kronor

2011

31miljoner kronor

2010

60,6 miljoner kronor

Fordonsresurser

Det behövs många fordon för att klara av att snöröja och halkbekämpa staden.

I centrum använder vi traktor för att lättare komma fram. Trappor och andra svårtillgängliga ställen (som till exempel vid busshållplatserna på Gustav Adolfs torg) sköter vi i stort sett manuellt.

  • 6 lastbilar
  • 35 traktorer
  • 4 pickup-bilar
  • 9 fyrhjuliga motorcyklar
  • en grävmaskin
  • en sopsaltare
  • en hjullastare

  • 5 lastbilar och 11 traktorer tar körbanorna
  • 1 depålastbil som fyller på salt och lagerdepåer
  • 25 traktorer och 1 fyrhjulig motorcykel tar gång- och cykelbanorna
  • 6 fyrhjuliga motorcyklar tar gångbanor
  • 2 fyrhjuliga motorcyklar tar anslutningar och ytor runt offentliga toaletter som är öppna vintertid
  • 4 pickup-bilar med två förare som gör halk- och snöfritt på terminaler, vid trappor och hållplatser. En av dessa bilar gör vid MalmöExpressens hållplatser
  • 1 grävmaskin sopar MalmöExpressens hållplatser när det snöat.
  • 1 sopsaltare som tar torg och gågator
  • 1 hjullastare i saltladan

Vi har också en verkstad med två mekaniker som står redo att ta emot och reparera fordon.

Halkbekämpningsmedel

Malmö stad använder nästan uteslutande salt för att bekämpa halkan.

Salt är ett effektivt medel mot halka vid temperaturer från 0 grader ner till cirka minus 8 grader. Vid ännu lägre temperatur verkar inte saltet längre.

År

Saltförbrukning (ton)

2022-2023

2435

2021-2022

2413

2020-2021

2595

2019-2020

1600

2018-2019

1600

2017-2018

4600

2016-2017

2800

2015-2016

2400

2014-2015

1900

2013-2014

2500

2012-2013

6400

Andra halkbekämpningsmedel

Vi använder ofta något som kallas för befuktat salt. Det är en blandning av saltlösning och torrsalt. Denna blandning innehåller cirka 80 procent salt.

Vi använder ofta något som kallas för torrsalt. Detta salt kan lätt blåsa bort, men när det är väldigt blött på vägen är torrsalt väldigt effektivt. Det beror på att det inte redan är uppblandat med vatten.

I ytterområdena använder vi ibland saltlösning. Där behöver våra fordon inte vara rädda för att stänka ner parkerade bilar, fotgängare, cyklister, bilister, träd och växter. Saltlösning till skillnad från salt, ligger kvar längre. Denna lösning innehåller cirka 20 procent salt.

CHKO₂, är ett salt av myrsyra. Det är en färglös kristall. Kaliumformiat används som ett miljövänligare alternativ till vägsalt där det finns extra känslig växtlighet.

På gång- och cykelbanorna i parkerna använder vi singel för att skona vegetationen. Singelförbrukning per säsong är mindre än en procent av saltförbrukningen.

När vi halkbekämpar körbanor med prioritet 3 använder vi singel. På grund av den låga trafikmängden stannar singeln kvar på körbanan, medan mycket trafik flyttar singeln från körspåren till rännstenen.

Efter vintersäsongen sopas singeln undan.

sv