Malmö stad
$left
$middle

Förslag till vattentjänstplan för Malmö stad

Malmö stad har i samarbete med VA SYD arbetat fram ett förslag till en vattentjänstplan. Planförslaget beskriver hur behovet av allmänna vattentjänster ser ut och hur dessa kan tillgodoses i kommunens långsiktiga planering. Vattentjänstplanen är på samråd från den 6 december till och med den 7 februari 2025. Under denna period finns möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget.

Sveriges kommuner ska enligt lag ha en vattentjänstplan. Syftet med vattentjänstplanen är att visa kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Vidare ska planen redogöra för vilka åtgärder som behöver vidtas för att säkra de allmänna vattenanläggningarnas funktion vid skyfallsliknande regn. Vattentjänstplanen ska även, i tidigt skede ge information till boende i områden som berörs, beslutsfattare och myndigheter om kommunens planering gällande utveckling av VA-verksamhetsområdet i olika delar av kommunen. Bedömningen görs utifrån miljö- och/eller hälsoskäl i respektive område i förhållande till kommunens översiktsplanering.

I Malmös fall syftar vattentjänstplanen, utöver att uppfylla lagkrav, även till att vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen kommer att utgöra ett kunskapsunderlag till nästkommande översiktsplan samtidigt som den, inom vissa frågeställningar bidrar med en ökad detaljeringsgrad av den gällande översiktsplanen.

Förslaget till vattentjänstplan innehåller bland annat:

  • En statusbeskrivning av VA-systemet i Malmö samt en långsiktig planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster.
  • En plan för vilka områden kommunen bedömer att allmänt vatten och avlopp kommer behöva byggas ut inom planens genomförandetid (de närmaste 12 åren).
  • Vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna vatten- och avloppsanläggningarna ska fungera vid skyfall.
  • Strategier för dagvatten- och skyfallshantering

Samrådet pågår till den 7 februari

Förslaget till vattentjänstplan är på samråd från den 6 december till och med den 7 februari 2025. Under denna period har allmänheten och myndigheter möjlighet att lämna synpunkter.

Förslag till vattentjänstplan

Ta del av vattentjänstplanen som är ute på samråd fram till 7 februari 2025.

Lämna synpunkter på planförslaget

Vi vill gärna få in dina synpunkter om förslaget till vattentjänstplanen. Enklast är att mejla par.svensson@malmo.se. Ange TN-2024-1721 i ämnesraden.

Samrådsmöten för berörda fastighetsägare

Under samrådsmötet presenterar tjänstepersoner från Malmö stad och VA SYD planförslaget och därefter finns det tid för frågor. Mötet är främst riktat till fastighetsägare som berörs av vattentjänstplanens VA-utbyggnadsplan. Samrådsmöten kommer att hållas vid två tillfällen, varav ett sker digitalt.

  • Måndagen den 20 januari kl 12.00–13.00, i stadshuset (August Palms plats 1). Ingen anmälan krävs.
  • Torsdagen den 23 januari kl 17.00–18.00, digitalt via teams. Det här mötet behöver du anmäla dig till.

Jag vill anmäla mig till det digitala samrådsmötet

Mejla par.svensson@malmo.se med ämnesraden "Anmälan till digitalt samrådsmöte". Vi kommer att mejla dig länken till det digitala mötet dagen före mötet.

Det här sker efter samrådet

Efter samrådet sammanställer vi synpunkterna som har kommit in och bemöter dem i en samrådsredogörelse. Planförslaget kommer därefter att kompletteras.

När det arbetet är klart kommer planförslaget att ställas ut för så kallad granskning. Då finns ännu en möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget. Efter granskningen sker eventuellt mindre justeringar av planförslaget innan vattentjänstplanen lyfts för beslut till Malmös kommunfullmäktige.

  • Beräknad tidpunkt för granskning: maj 2025
  • Beräknad tidpunkt för antagande: december 2025

Frågor och svar

Vi har samlat och svarat på frågor om den nya vattentjänstplanen och som framförallt fastighetsägare ställer sig vid en utbyggnad av vattentjänster.

Bedömning av behovet av allmänna vattentjänster

Bedömningen redovisar vilka områden i kommunen som omfattas av 6 § i Lagen om allmänna vattentjänster, vilket innebär att det finns en kommunal skyldighet att bygga ut allmänna vattentjänster (dricks-, spill- eller dagvatten). Sedan 2007 finns en skyldighet för kommuner att bygga ut allmänna vattentjänster, där det av hälso- eller miljöskäl finns behov av en lösning i ett större sammanhang.

En bedömning av behovet av allmänna vattentjänster fyller en viktig funktion genom att den tydliggör för kommuninvånarna vilket ansvar kommunen har att ordna allmänna vattentjänster enligt 6 § LAV. Därmed tydliggör den också vilka områden som fastighetsägare fortsatt har ett ansvar att ordna vattentjänsterna på ett sätt som uppfyller gällande reningskrav. Bedömningen är därmed ett viktigt verktyg för att kartlägga var behov finns av allmänt VA utifrån människors hälsa eller miljö. Enskilda spillvattenanläggningar med otillräcklig rening riskerar att förorena dricksvatten och risken minskar om fler fastigheter kopplas till den allmänna VA-anläggningen. Utsläpp av näringsämnen, främst kväve och fosfor, från bland annat enskilda avlopp leder till övergödning, vilket är ett stort miljöproblem i kommunens vattendrag och sjöar. När spillvatten renas i mer effektiva anläggningar, minskar också mängden näringsämnen som tillförs våra vatten.

Verksamhetsområde för VA är ett av kommunfullmäktige fastställt geografiskt definierat område, inom vilket fastigheterna har bedömts ha behov av en eller flera vattentjänster och där kommunen är huvudman för vatten- och/eller avloppsförsörjning samt och/eller dagvatten. Inom verksamhetsområdet gäller kommunal VA-taxa.

Olika områden i bedömningen

Ett VA-utbyggnadsområde innebär att det bedöms finnas behov av en eller flera vattentjänster. Kommunalt VA ska byggas ut till området och ett verksamhetsområde ska upprättas för de tjänster där behov finns. Se även förklaring av verksamhetsområde.

Ett utredningsområde innebär ett område där utredning ska göras gällande behov av vattentjänst. Utredningen behöver utföras för att visa vilka behov som finns samt vilka möjligheter som finns för att förbättra VA-situationen i området.

I ett bevakningsområde finns inte behovet av allmänna vattentjänster fullt ut i nuläget. Området behöver dock följas upp för att se om behovet förändras över tid.

Fastighetsägare inom utbyggnadsområden

De områden som är utpekade som utbyggnadsområden är bedömda ha ett behov av allmänt VA och kommer därmed anslutas till allmänt VA. I vattentjänstplanen visas en ungefärlig avgränsning av vilka fastigheter som ska ingå i verksamhetsområden och därmed få allmänt VA. Avgränsningen kommer att preciseras när utbyggnadsprojektet startar och verksamhetsområden beslutas av kommunfullmäktige.

De områden som har bedömts ha ett behov av utbyggnad av allmänt VA är alla prioriterade. Behovet har gjorts utifrån en utredning där skyddet för människors hälsa samt miljöpåverkan har vägts in. Takten för utbyggnad kommer ske dels utifrån vilket område som har störst behov utifrån skyddet av människors hälsa och miljö, dels i förhållande till andra avgörande åtgärder kopplat till VA-anläggningarna som påverkar möjligheten av utbyggnad och anslutning. De enskilda VA-anläggningarnas status och skick kan också komma att påverka prioriteringen av utbyggnaden. Till granskningshandlingen av vattentjänstplanen kommer en uppskattning i tidsperspektiv för utbyggnad av de olika områdena finnas med.

Några fördelar med allmänt VA:

  • Långsiktig investering och höjer oftast värdet på fastigheten
  • Minskad miljöpåverkan eftersom reningen blir bättre
  • Säkerställs att dricksvattnet håller en hög kvalitet
  • Ingen egen spillvattenanläggning som behöver underhållas och bytas ut

VA SYD är huvudman för allmänt VA och sköter utbyggnad, drift och underhåll av den allmänna VA-anläggningen. Det är också VA SYD som debiterar avgifter enligt VA-taxan.

Skyldigheten att bygga ut till allmänt VA beror inte på nuvarande status på de enskilda VA-anläggningarna, utan syftar till att området på lång sikt ska uppnå en hållbar VA-försörjning där skyddet för människors hälsa och miljö är säkerställs. Bedömningen handlar alltså om ifall det är lämpligt att överhuvudtaget ha enskilt VA, till exempel spillvatten, eller inte med risk för att till exempel dricksvatten förorenas.

Med stöd av miljöbalken kan kommunen kräva att en fastighet ansluts till den allmänna spillvattenanläggningen om det finns behov av att den enskilda avloppsanläggningen åtgärdas, fastigheten ligger inom allmänt verksamhetsområde och kostnaden för ledningsdragning på fastigheten för anslutning till allmän va-ledning inte är orimligt hög.

Om en fastighet hamnar inom verksamhetsområdet så kommer VA SYD att debitera anläggningsavgift för fastigheten.

Det finns ingen detaljerad tidsplan idag. Efter vattentjänstplanens samråd kommer förslag på prioritering av VA-utbyggnadsområden att tas fram. Den slutliga tiden för utbyggnad beror på politiska beslut, tekniska utredningar och kommande prioriteringar av i vilken ordning områden kan byggas ut.

Något enkelt svar på vad det kommer att kosta för den enskilde finns inte idag. Dels är VA-utbyggnadsplanen ännu endast ett förslag som ska behandlas politiskt. Men om VA SYD bygger ut allmänt VA och ett verksamhetsområde upprättas betalar fastighetsägaren:

  • Ledningsdragningen på sin egen tomt
  • Anläggningsavgift (som är en engångsavgift)
  • Brukningsavgift löpande till VA SYD enligt gällande VA-taxa

VA SYD fakturerar anläggningsavgift när VA är utbyggt och det är möjligt för fastighetsägaren att ansluta sig.

Om ingen ombyggnad behövs så ändras bara ditt avtal till ett abonnemang när verksamhetsområdet bestäms. Du kommer att behöva göra en abonnemangsansökan för att VA SYD ska få rätt uppgifter för ditt abonnemang. I många fall kommer det att räcka, du behöver inte göra något mer.

I vissa fall behövs det en ombyggnad av ledningsnätet i samband med att du blir abonnent. Om ombyggnaden behövs på en del av anläggningen som ligger utanför din fastighet, till exempel flytt av servis, så kan det innebära en kostnad. VA SYD utför ombyggnaden men vem som betalar beror på varför ombyggnaden behövs. Ombyggnader som behövs inne på din fastighet ordnar och bekostar du som är fastighetsägare själv.

VA-utbyggnaden finansieras genom VA-taxan och bekostas alltså av alla som är anslutna till allmänt vatten och avlopp, det så kallade VA-kollektivet. VA SYDs förbundsfullmäktige tar årligen beslut om taxenivående. Aktuell taxa redovisas kommunvis på VA SYDs hemsida.

Även om din fastighet ingår i ett VA-utbyggnadsområde kan det komma att ställas krav på att du ska hålla ditt enskilda avlopp i gott skick tills din fastighet kan anslutas till allmänt VA. Om du har en bristfällig avloppsanläggning och det återstår några år innan VA-utbyggnad kommer ske i ditt område, så kan det leda till att en inspektör bokar in ett tillsynsbesök för att kontrollera anläggningen. Om bristen är allvarlig kan tillsynsmyndigheten fatta beslut om förbud att släppa ut otillräckligt renat avloppsvatten från anläggningen.

En avloppsanläggning som har brister uppnår inte gällande krav på hantering av avloppsvatten. Dessa avlopp riskerar att förorena grundvattentäkter samt bidra till övergödning av våra vattendrag, sjöar och hav. Det är inte lämpligt att orenat utsläpp fortgår fram tills det är dags för en anslutning till det kommunala VA-nätet.

För fastighetsägare som har en nyare avloppsanläggning kan det bli aktuellt med en ersättning för onyttigbliven enskild anläggning. Det är en bedömning från fall till fall, men slutna tankar som är max 10 år gamla ersätts enligt praxis.
Är det en anläggning som är yngre än 10 år och den är godkänd kan fastighetsägaren ansöka om ersättning mot uppvisade av kvitto. Ersättningen beräknas med 10 års rak avskrivningstid på anläggningens ursprungliga anskaffningsvärde. Ersättningen får ej överstiga anläggningsavgiften.

Den tidplan som föreslogs när den tidigare VA-utbyggnadsplanen togs fram, har visats sig vara alltför optimistisk. De förtätnings- och stadsutvecklingsprojekt som genomförts har tagit betydligt längre tid än vad som förutsågs. VA-arbeten i samband med ombyggnaderna för de nya långa expressbussarna har inneburit att VA SYD har varit tvungna att prioritera om insatser, vilket har medfört att utbyggnaden till övriga områden inte har kunnat prioriteras.

Fastighetsägare inom utredningsområde

För din egen hälsa och för miljön är det viktigt att du fortsätter sköta din anläggning så att ditt dricksvatten har bra kvalitet och så att det inte sker utsläpp av föroreningar från din spillvattenanläggning.

Miljöförvaltningen kan fortsatt genomföra tillsyn på din anläggning för att säkerställa att den är i gott skick och att egenkontrollen sköts och är tillräcklig. Åtgärder av brister kan fortsatt bli aktuellt. För utredningsområden är det ännu inte fastställt om och när utbyggnad ska ske.

Förändringar sedan tidigare VA-utbyggnadsplan

Utbyggnadsområdena i vattentjänstplanen var även utpekade som utbyggnadsområden i VA-utbyggnadsplanen. Utredningsområden och uppföljningsområden är nya begrepp varför även utpekade områden är nya.

Bakgrund

Kommunen har enligt Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) skyldighet att ordna vattenförsörjning och avlopp för viss bebyggelse. Skyldigheten gäller om det finns ett behov sett till människors hälsa och behovet av att skydda miljön. Det är kommunfullmäktige i kommunen som fattar beslut om vilka fastigheter som har behov av tillgång till kommunalt vatten och avlopp.

Vattentjänstplanen är en lagstadgad plan som trädde i kraft den 1 januari 2023, som ett tillägg till Lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Den nya lagstiftningen ställer krav på att alla kommuner i Sverige måste ha en aktuell vattentjänstplan. Vattentjänstplanen är vägledande för beslut, men inte juridiskt bindande.

Kontaktinformation

Pär Svensson

Titel:
Strateg

Sidan senast uppdaterad:

sv