Malmö Vagnsmuseum
Vagnsmuseet var ett transporthistoriskt museum med vagnar, bilar, cyklar och motorcyklar som öppnade sina portar för allmänheten den 6 november 1965.
Resor och transporter
Husarernas gamla ridhus från början av 1800-talet omvandlades till saluhall under 1900-talet och blev Vagnsmuseum 1965. Här kunde besökare en gång se en stor samling vagnar, slädar och andra fortskaffningsmedel som visade hur resor och transporter gick till i Skåne innan det fanns tåg och bilar.
Museet visade allt från böndernas gödselvagnar till grevarnas paradvagnar för två, fyra eller kanske ännu fler hästar.
Vagnssamlingen – en kulturskatt
Mannen bakom museets vagnsamling var civilingenjören Axel Cronquist (1873-1968) som under 1920- 1940-talen reste runt och studerade såväl väghållning som de fordon som behövde bättre vägar. Han besökte gods och herrgårdar och blev alltmer intresserad av den kultur som ligger i vagnmakeri och "vehikulogi", som kunskapen om fordon kallas. Cronquist räddade ett stort antal åkdon av olika slag, både från skrothandlares upplagstomter och från dammiga logar och lider, samtidigt som han under 25 år av resor för Nordiska museets räkning inventerade det skånska vagnbeståndet
Vagnsmuseet lägger ner
I början var museiverksamheten livlig, men vid 1990-talet förde Vagnsmuseet en tynande tillvaro och museets öppettider hade begränsats kraftigt. År 2004 lades verksamheten ner efter ett beslut av kulturnämnden på förslag av Malmö museums ledning.
Litteraturtips
- Cronquist, Axel, Ekipage. 1952. Tidskriften Ekipage – Vagnshistoriska sällskapets medlemstidning
- Cronquist, Axel., Hjulångare och propellerfartyg i Malmö hamn under förra århundradet. (Särtryck ur: Malmö fornminnesförenings årsskrift 1948.)