Prövning för betyg
Du som vill ha betyg från grundskolan i ett eller flera ämnen har rätt att genomgå prövning. Det gäller både du som är elev i grundskolan och du som inte är elev i grundskolan. En prövning kan avse hela utbildningen i grundskolan, eller ett eller flera ämnen.
Det finns inte någon begränsning av hur många gånger du kan genomgå prövning i samma ämne. Rätten till prövning gäller oavsett om du tidigare har fått ett avslutande betyg i det aktuella ämnet, och oavsett om ett sådant avslutande betyg är godkänt (A-E) eller ej godkänt (F) samt även om du har fått – (streck) i ämnet. Rätten till prövning gäller också dig som har fått ett slutbetyg utfärdat.
Betyg ska alltid sättas vid prövning. Bestämmelserna om bedömning och betyg i läroplanen gäller även vid prövning.
Betyg sätts med utgångspunkt i vad du kan vid prövningstillfället.
Det är läraren som prövar som sätter betyg och det är rektor på den skola där prövningen genomförs som ska utfärda betyg efter prövning.
Prövningar görs utifrån Skolverkets allmänna råd för betyg och prövning.
Anmälan till prövning - vecka 44
Mellan den 22 september och 3 oktober 2025 är anmälan till prövning öppen.
Efter anmälningsperiodens slut kommer du att bli kontaktad och få information om när och var du ska genomföra prövningen. Du kommer också att bli inbjuden till ett informationsmöte måndagen den 13 oktober (vecka 42).
Ämnen som kan prövas
Följande ämnen kan du välja att pröva:
- Bild
- Biologi
- Engelska
- Franska
- Fysik
- Geografi
- Hem- och konsumentkunskap
- Historia
- Idrott och hälsa
- Kemi
- Matematik
- Modersmål
- Musik
- Religonkunskap
- Samhällskunskap
- Slöjd
- Spanska
- Svenska
- Svenska som andraspråk
- Teknik
- Tyska
Prövningsanvisningar - Bild
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
Prövningen sker i Bildsalen på Bergaskolan under två dagar.
I en prövning måste du klara samtliga moment utifrån kriterier och centralt innehåll. Du får ingen undervisning av läraren. Om du inte klarar ett moment avbryts prövningen. Om du uteblir från prövningstillfället utan giltig anledning avbryts prövningen.
Moment 1- Arkitektur, praktisk uppgift i 2 delar
Del 1: Du ritar ett hus i två-punktsperspektiv. Länk till hur du gör tilldelas innan prövningstillfället. Vid prövningen får du en referensbild att utgå ifrån samt tydliga instruktioner vad som förväntas vara med i ritningen.
Del 2: Du ska bygga huset som de tecknat av med kapaplattor. Instruktioner om storlek på huset får du vid prövningstillfället
Material del 1: Blyerts, linjal
Material del 2: Kapa, brytbladskniv/skalpell, snabbtorkande lim, linjal
Centralt innehåll:
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Moment 2 - Varma och kalla färger, praktisk och skriftlig uppgift
Du ska göra en målning på A3, där du kombinerar varma och kalla färger. Det ska vara tydliga kontraster mellan varmt och kallt. Exempel på hur det kan se ut tilldelas under prövningstillfället.
Efter den praktiska delen ska du skriva en kort presentation av ditt verk. Vilken konststil du har inspirerats av och hur du kom fram till ditt motiv. Texten ska vara cirka 200 ord.
Innan prövningstillfället ska du söka på olika konstnärliga genrer:
- Kubism
- Surrealism
- Expressionism
- Impressionism
Material: Akvarell eller akrylfärg, A3-papper
Centralt innehåll:
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
Moment 3 - Propagandaaffisch, praktisk uppgift samt skriftlig analys
Dy ska utforma en egen propagandauppgift. En powerpoint kommer erhållas innan prövningstillfället där det finns tydliga instruktioner hur en propagandaaffisch är utformad.
Du kan med fördel söka efter historiska propagandaaffischer för att få inspiration. Dock ej under prövningstillfället.
I den skriftliga delen ska du skriva en text där du lyfter fram ett problem som du bryr dig om och vill förändra. Det kan vara ett stort världsligt problem eller ett problem som finns i deras vardag. Texten ska vara mellan 200-300 ord.
Du får en lista med ämnesspecifika begrepp under prövningen som ska användas i den skriftliga delen.
Material: Blyerts, färgpennor eller tusch, linjal
Centralt innehåll:
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för dig.
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i dina visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Moment 4 - ”Vad berättar bilderna på en influencers konto?”, Skriftlig analys
Du får använda sin dator vid denna uppgift för att söka efter en känd influencer, med tydlig övervakning av läraren.
Du väljer en influencer som du är intresserad av. Identifiera bilder från ett av personens konton på sociala medier såsom exempelvis Instagram. Se till att du har minst 15 bilder. Kopiera och klistra in dessa bilder på ett Word-dokument, på det dokumentet ska du även skriva in dina svar.
Du tilldelas frågor under prövningstillfället som är kopplad till influencerns bilder och konto.
Texten ska vara minst 500 ord och även innehålla ämnesspecifika ord.
Centralt innehåll:
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
- Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder
Moment 5 - Olika fotovinklar och stilleben, praktisk uppgift
Du får använda din dator samt mobilkamera under uppsikt av läraren i denna uppgift.
Du ska veta innan prövningstillfället vad närbild, halvbild, helbild, fågelperspektiv samt grodperspektiv är.
Du ska med hjälp av din mobil ta bilder där den använder sig av de olika bildvinklarna (du får olika bildexempel samt fem ord som du ska utgå ifrån när du tar dina bilder).
Bilderna ska redigeras i gratisprogrammet Canva för att exempelvis ljusa upp eller mörka ner bilderna så de blir mer tilltalande.
Del två i denna uppgift är att du med hjälp av olika föremål (som läraren tillhandahåller vid provtillfället) ska göra ett stilleben som du sedan fotograferar av.
Du ska skriva en kortare text under dina bilder på ditt stilleben om hur du gick till väga, exempelvis hur du tänkte med ljuset och föremålen du valde att använda.
Material: Mobiltelefon/kamera, dator för redigering
Centralt innehåll:
- Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Rekommenderat studiematerial
Det finns ingen lärobok kopplad till prövningen utan internet kan förslagsvis användas för att eventuellt leta bilder och olika genrers. I respektive prövningsmoment finns instruktioner kring vad du behöver göra på förhand innan prövningstillfället.
Prövningsanvisningar- Biologi
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar bestående av två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Laborationstillfälle - max tre timmar. Två laborationer genomförs och därefter skrivs laborationsrapport på plats under två timmar.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning enligt individuellt schema, en timme. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för lösningar på några problem.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier som prövas
- Beskriva och förklara biologiska processer (celler, genetik, evolution, ekologi, kroppen och hälsa).
- Resonera kring hållbar utveckling, etik och biologins betydelse för samhället.
- Genomföra systematiska undersökningar i biologi.
- Använda begrepp för att förklara samband inom biologin.
- Dokumentera undersökningar med observationer, slutsatser och reflektioner.
Muntligt: Diskutera etiska frågor (exempelvis genetik, medicin, ekologi), visa förståelse för biologins roll i vardag och samhälle, samt resonera kring samband mellan människa och miljö.
Exempel på laborationer:
- DNA-utvinning ur frukt.
- Mikroskopering av djurcell/växtcell/svampcell
Rekommenderat studiematerial
- NE-läromedel i biologi årskurs 7-9
- Digitala resurser på ne.se (artiklar, filmer, övningar)
Prövningsanvisningar - Engelska
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Prövningen kommer att genomföras på Söderkullaskolan.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
Provet skrivs vid två tillfällen och består av ett läsförståelseprov, ett hörförståelseprov, två uppsatser och två muntliga prov.
Tillfälle 1:
- Läsförståelseprov, 90 minuter
- Hörförståelseprov, 50 minuter
- Skriva en argumenterande uppsats, 80 minuter
Tillfälle 2:
- Samtal om roman 1 i grupp, 30 minuter
- Uppsatsskrivning om roman 2, 80 minuter
- Redovisning om ett engelsktalande land, 10 minuter
Rekommenderat studiematerial
Fysiskt studiematerial:
- Två romaner
- Awesome 7, 8 och 9, textbook + activity book
- Grammatikhäfte
Materialet hämtas på Söderkullaskolan allra senast vid informationsmötet. Ifall det hämtas tidigare, vilket rekommenderas, kontaktar du Charlene Rosander, 0708-35 36 56, charlene.rosander@malmo.se för att bestämma en tid.
Digitalt studiematerial:
- Äldre nationella prov.
Göteborgs universitet har även tagit fram exempel på uppgiftstyper för årskurs 9 som du kan använda dig av som förberedelse.
Prövningsanvisningar - Fysik
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Laborationstillfälle - max 3 tre timmar. Två laborationer genomförs, därefter skrivs laborationsrapport på plats under två timmar.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, en timme. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för lösningar till några problem.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier som prövas
- Beskriva och förklara fysikaliska fenomen och samband (kraft, rörelse, energi, elektricitet, magnetism, universum).
- Resonera om energi, hållbar utveckling och tekniska lösningar.
- Genomföra systematiska undersökningar i fysik.
- Använda matematiska beräkningar och formler i fysikaliska sammanhang.
- Dokumentera undersökningar med grafer, beräkningar och rapporter.
Muntligt: Resonera kring fysikens roll i vardagen och samhället, jämföra modeller och diskutera olika förklaringar till fenomen.
Exempel på laborationer:
- Bestämning av densitet.
- Krafter (Hävstång, en eller tvåarmad)
Rekommenderat studiematerial
- NE-läromedel i fysik årskurs 7-9.
- Digitala resurser på NE:s webbplats (artiklar, filmer, övningar).
Prövningsanvisningar - Geografi
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, cirka 90 minuter. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för dina resonemang.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier som prövas
- Vad är geografi? Geografins grunder och begrepp
- Kartor: Digitala och analoga kartors uppbyggnad, kartprojektioners egenskaper. Geografiska informationssystem och exempel på hur de används i samhället. Fältstudier.
- Demografi: Orsaker till och konsekvenser av demografiska mönster och förändringar. Befolkningsfördelning, befolkningsutveckling, migrationsmönster och urbanisering.
- Klimat: Faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan och konsekvenser av detta. Hur klimatförändringar påverkar samhälle och natur i olika delar av världen.
- Sårbara platser: Rumslig utbredning av sårbara platser och naturgivna risker och hot. Jordens endogena och exogena processer. Människans påverkan samt förebyggande i samhällsplaneringen.
- Näringsliv, handel och kommunikation: Globala produktions- och konsumtionsmönster. Människans tillgång och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur de påverkar olika livsmiljöer.
- Hållbar utveckling: Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling. Samband mellan ekonomisk och social levnadsstandard kopplat till demografi, jämställdhet, utbildning och naturresurser.
Förmågan att föra enkla till välutvecklade resonemang kring ovan angivet innehåll.
Rekommenderat studiematerial
- NE-boken Geografi 7-9, ISBN 978-91-88423-72-6
Prövningsanvisningar - Hem- och konsumentkunskap
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
Prövningen sker i hem- och konsumentkunskapssalarna på Bergaskolan under tre dagar.
I en prövning måste du klara samtliga moment utifrån kriterier och centralt innehåll. Du får ingen undervisning av läraren. Om du inte klarar ett moment avbryts prövningen. Om du uteblir från prövningstillfället utan giltig anledning avbryts prövningen.
Moment 1: Recept och livsstil
Skriftlig uppgift utifrån HEM.
Läsa inför uppgiften: Läroboken Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Sidorna 6–9, 27–32 och 127–130.
Centralt innehåll:
- Matlagning för olika behov och sammanhang.
- Skapande av egna måltider, till exempel utifrån säsong och rester
- Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
- Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion och transport av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
Moment 2: Matlagning
Praktisk matlagning. Soppa och bakpulverbröd, potatis och purjolökssoppa alternativt tomatsoppa med pasta, bråttombullar alternativt scones.
Användning av metoder.
Läsa inför uppgiften: Läroboken Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Sidorna 70–71, 154, 162–163 och 173.
Centralt innehåll:
- Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Moment 3: Matlagningsmetoder
Tillagning av måltid där olika metoder används och utvärderas, utifrån HEM.
Material: Läroboken Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Recept som lärare tillhandahåller. Hamburgare med (hembakat) bröd, klyftpotatis och tillbehör.
Centralt innehåll:
- Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
- Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
- Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
- Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Moment 4: Privatekonomi
Skriftlig uppgift: Att göra en budget. Beskriva faktorer och beslut som kan påverka privatekonomi och konsumtionsval. Motivera dina val utifrån HEM.
https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/racker-dina-pengar-till-det-du-behover-budgethafte
Material: Konsumentverket och Läroboken Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Sidorna 90–98.
Centralt innehåll:
- Ungas privatekonomi. Konsumtion och ekonomisk planering, däribland att göra en budget.
- Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
Moment 5: Konsumenters rättigheter och skyldigheter
Skriftlig uppgift för att ta ställning och motivera dina konsumtionsval, utifrån HEM.
Öppet köp och bytesrätt, garanti, reklamation och ångerrätt.
Material: Läroboken Konsumentverket och Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Sidorna 108–119.
Centralt innehåll:
- Konsumenters rättigheter och skyldigheter. Garanti, reklamation, ångerrätt, öppet köp och köp från privatperson samt skillnad mellan köp i butik och på internet.
Moment 6: Reklam
Skriftlig uppgift med eventuellt muntlig presentation.
Material: Tillhandahålls av läraren.
Analysera reklamfilm utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Centralt innehåll:
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval. Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Moment 7: Tvätt och städ
Muntlig presentation.
Ta ställning till olika metoder för tvätt och städ, aktivt val av olika rengöringsprodukter, bla utifrån miljöaspekter.
Material: Läroboken Hem och konsumentkunskap 7–9, Interskol. Sidorna 148–149 och 151–161.
Centralt innehåll:
- Rutiner och metoder för rengöring och tvätt.
Rekommenderat studiematerial
Material skickas till dig inför prövningen.
Prövningsanvisningar - Historia
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, cirka 90 minuter. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för dina resonemang.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Områden som ingår i prövningen
Du ska kunna visa på din förmåga att föra enkla till välutvecklande resonemang kring innehållet nedan.
Vad är historia?
Tolkning av historiska källor, granskning utifrån källkritiska kriterier samt värdering av källornas relevans. Analys av historiebruk. Detta kommer att kunna ingå i samtliga områden som presenteras nedan.
Forna riken
Tidiga civilisationer och högkulturer i olika delar av världen. Dess utmärkande drag och dess betydelse för vår egen tid. Mesopotamien, Kina, Egypten och Centralamerika.
Antiken
Civilisationens vagga. Dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid. Grekland och Rom.
Europa i en ny tid
Du ska kunna redogöra för utvecklingen i Europa och stora samhällsförändringar inom såväl kultur, religion, vetenskap, handel och ekonomi. En ny världsbild formas. Konsekvenser av kolonisation och slavhandel för människor och kulturer.
Ett nytt samhälle tar form
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier. Framväxten av olika former av demokrati och diktatur. Amerikanska revolutionen, Franska revolutionen och Industriella revolutionen.
Nationalism, kolonialism och imperialism
Nationalistiska strömningar och dess påverkan på samhällen. Europeisk kolonisation som leder till imperialistisk maktkamp, konsekvenser av detta för människor och kulturer. Problematiken i avkoloniseringen.
Folkhemmet och väl färdsstaten
Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Nya politiska partier, folkrörelser och kampen för allmän och lika rösträtt.
Världskrigens tid
De båda världskrigen, deras orsak, upptakt och följder. Förlopp och viktiga skeenden. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Internationella konflikter från 1945 till idag
Kalla krigets konflikter, nya maktförhållanden, utmaningar i världen. Kalla krigets konsekvenser och världens utveckling och utmaningar efter det. Krig och konflikter i dess kölvatten och i vår tid samt deras orsaker.
Människan och samhället
Det moderna Sverige - Mot ett högteknologiskt samhälle. Utveckling, välstånd, konsumtion, förändrade familjestrukturer, miljöproblem, forskningsframsteg, digital revolution, den andra maskinåldern. Hur detta påverkar detta oss och samhället.
Rekommenderat studiematerial
- NE-boken Historia i 7-9, ISBN 978-91-88423-73-3
Prövningsanvisningar - Idrott och hälsa
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
1. Rörelseaktiviteter (bollspel, dans, redskap, kondition/styrka)
Moment:
- Ett bollspel (till exempel basket/fotboll/innebandy eller racketspel).
- Redskapsgymnastik. Hopp, matta och ringar.
- Ett styrke-/konditionspass (cirkelträning eller motsvarande). Görs efter planering. Se rubrik 3.
- En dans med enkel koreografi
- Ett par turer i pardanserna vals och bugg.
Bedömning: En helhetsbedömning av elevens rörelseförmåga görs då betygskriterier inte anger specifika moment utan istället betonar den allmänna rörelseförmågan. Bedömande lärare tittar på anpassning av rörelser efter syfte (till exempel mottagning och pass i lagspel, takt i dans och lyftteknik vid styrketräning) samt förmågan att använda komplexa rörelser (kombinationer, koordination, kroppskontroll).
Bedöms enligt E, C, A
Uppskattad tid: cirka tre timmar
2. Friluftsliv och utevistelse
Moment:
- Orienteringsbana i okänd terräng. Cirka 10 kontroller. Görs tillsammans med bedömande lärare.
- Planera en friluftsaktivitet (till exempel dagstur på Skåneleden) med hänsyn till väder, utrustning, allemansrätt samt en riskbedömning.
- Praktiskt sätta upp tält och vindskydd.
- Quiz med påståenden om allemansrätten
Bedömning: Precis som för rörelseförmågan är det mest lämpligt att göra en helhetsbedömning av elevens kunskaper. Även om momenten testar olika kunskaper så varierar beredningsformerna vilket bör synliggöra elevens samlade kunskap inom området friluftsliv och utevistelse.
Bedöms med E, C, A
Uppskattad tid: cirka tre timmar
3. Planering, hälsa och livsstil
Moment: Skriftligt prov eller muntlig redovisning där du får
- Planera ett träningsupplägg för dig själv under fem veckor där du först sätter ett mål. Styrketräning eller konditionsträningen ska sedan syfta till att uppnå detta mål. Som en del av momentet genomför eleven ett av träningspassen.
- Arbetet ska även innehålla resonemang om hur träning, kost, sömn och stress samspelar och hur dessa påverkar vår hälsa och fysisk förmåga.
Bedömning: Den skriftliga redovisningen bedömmer huruvida planeringen är i huvudsak fungerande eller väl fungerande. Det vill säga hur pass väl den faktiskt hade gått att genomföra samt om den arbetar mot målet. Under själva träningspasset som eleven också genomför bedöms även rörelseförmågan.
Sammanfattningsvis bedöms: Planeringen och genomförandet och resonemangen om hälsa och fysisk förmåga.
Bedöms som E, C, A
Uppskattad tid: cirka två timmar
4. Säkerhet och riskförebyggande
Moment:
- Praktiskt test i hjärt- och lungräddning (HLR).
- Riskanalys vid planering av friluftsliv.
Bedömning: Eleven förebygger risker på ett i huvudsak fungerande sätt (E) mer utvecklat (C/A). Hjärt- och lungräddning (HLR) bedöms som Godkänd eller Icke godkänd.
Uppskattad tid: Hjärt- och lungräddning (HLR) enbart 15 min.
5. Simkunnighet
Moment:
- Simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
- Hantera en nödsituation i vatten (till exempel livbojskast, bogsera en kamrat eller docka i vattnet.)
Bedömning: Bedöms endast som godkänt eller ej. Krav för att nå betyg. Klarar eleven sträckan utan att stanna är kriteriet uppfyllt. Kan eleven visa hantering av nödsituation är kriteriet uppfyllt.
Uppskattad tid: En timme (inklusive ombyte).
Prövningsanvisningar - Kemi
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Laborationstillfälle - max 3 timmar. Två laborationer genomförs, därefter skrivs laborationsrapport på plats under två timmar.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, en timme. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för lösningar till några problem.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier som prövas
- Kunna beskriva och förklara kemiska begrepp, modeller och teorier (ämnens egenskaper, atomer, kemiska reaktioner, syror/baser, periodiska systemet).
- Använda kemins begrepp i diskussioner om vardag, miljö och samhälle.
- Planera och genomföra systematiska undersökningar i kemi.
- Tolka resultat, föra resonemang och dra slutsatser.
- Dokumentera undersökningar med tabeller, formler, modeller och rapporter.
- Muntligt: Resonera kring kemins betydelse i samhället, hållbarhet, samt kunna förklara och motivera valda lösningar och begrepp.
Exempel på laborationer:
- Neutralisation av syra och bas (pH).
- Separationsmetod (filtrering och destillation).
Rekommenderat studiematerial
- NE-läromedel i kemi årskurs 7-9.
- Digitala resurser på NE:s webbplats (artiklar, filmer, övningar).
Prövningsanvisningar - Musik
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
Uppgift sång
Du sjunger en valfri sång Acapella eller med ett inspelat komp.
Koppling till centralt innehåll: Sång, melodispel och ackompanjemang med genretypiska musikaliska uttryck, unisont och i stämmor.
Betygskriterier kopplade till uppgiften:
- E. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med viss säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i huvudsak till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- C. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med relativt god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- A. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande mycket väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
Uppgift ackompanjemang
Du ackompanjerar bifogat musikstycke enligt instruktionsfilmen i classroom.
Uppgiften kommer att redovisas i ett ensemblesamanhang det vill säga tillsammans med andra utförare.
Koppling till centralt innehåll: Sång, melodispel och ackompanjemang med genretypiska musikaliska uttryck, unisont och i stämmor.
Musikaliska byggstenar: Puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form, ackord, ackompanjemangsmodeller och basgångar.
Betygskriterier kopplade till uppgiften:
- E. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med viss säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i huvudsak till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- C. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med relativt god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- A. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande mycket väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
Uppgift melodispel
Du spelar de angivna melodierna enligt instruktionsfilmen i classroom.
Kopplingar till det centrala innehållet: Sång, melodispel och ackompanjemang med genre typiska musikaliska uttryck komma unisont och i stämmor
Betygskriterier kopplade till den aktuella uppgiften:
- E. Eleven musicerar och genomför sin sång och spelstämmor med viss säkerhet dessutom anpassar de även sitt musicerande i huvudsak till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- C. Eleven musicerar och genomför sin sång och spelstämmor med relativt god säkerhet dessutom anpassar de även sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- A. Eleven musicerar och genomför sina sång och spelstämmor med god säkerhet dessutom anpassar eleven sitt musicerande mycket väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
Uppgift musikhistoria
Instudering av det material som bifogas i form av Power Point presentationer.
Presentationerna innefattar:
- De tre stora epokerna inom klassisk västerländsk musikhistoria
- Framväxandet av den afroamerikanska musiktraditionen från slaveriet och framåt.
- Svensk folkmusik
- Pop och rock historia från 50 talet fram till 2000.
Skriftlig redovisning av de fyra ämnesområdena.
Koppling till centralt innehåll: Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.
Betygskriterier kopplade till den aktuella uppgiften:
- E. Eleven urskiljer och jämför musikaliska karaktärsdrag i musik från olika tidsperioder och genrer med viss säkerhet. Dessutom uttrycker eleven viss förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.
- C. Eleven urskiljer och jämför musikaliska karaktärsdrag från olika tidsperioder och genrer med relativt god säkerhet. Eleven uttrycker relativt god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.
- A. Eleven urskiljer och jämför musikaliska karaktärsdrag från olika tidsperioder och genrer med god säkerhet. Dessutom uttrycker eleven god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.
Uppgift digital komposition
Du skapar en digital ljudkomposition i vilken det ingår ackord, basstämma, trumkomp samt melodi. Uppgiften får inte utföras genom ”klipp och klistra” metoden det vill säga genom att använda färdiginspelade loopar med undantag för trumloopar.
Kompositionen ska bestå av intro, vers och refräng.
Uppgiften utförs på plats.
Koppling till centralt innehåll: Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dy¬na¬mik, fraser, perioder, musikalisk form, ackord, ackompanjemangsmodeller och basgångar.
Komposition i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.
Koppling till betygskriterier:
- E. Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven komponerar musik som har en i huvudsak fungerande form och karaktäristisk stil.
- C. Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett fungerande sätt. Eleven komponerar musik som har en fungerande form och karaktäristisk stil.
- A. Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett väl fungerande sätt. Eleven komponerar musik som har en väl fungerande form och karaktäristisk stil.
Uppgift begrepp och musikens verktyg
Instudering av det material som bifogas.
Skriftlig redovisning.
Koppling till centralt innehåll: Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande notkännedom.
Koppling till betygskriterier:
- E. Eleven komponerar musik som har en i huvudsak fungerande form och karaktäristisk stil.
- C. Eleven komponerar musik som har en fungerande form och karaktäristisk stil.
- A. Eleven komponerar musik som har en väl fungerande form och karaktäristisk stil.
Uppgift slagverksstämma
Du spelar ett komp på trumset enligt instruktionsfilmen i classroom.
Koppling till centralt innehåll: Ackord-, melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
Musikaliska byggstenar, till exempel taktarter, musikalisk form och ackord.
Koppling till betygskriterier:
- E. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med viss säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i huvudsak till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- C. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med relativt god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- A. Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande mycket väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
Rekommenderat studiematerial
Vid det obligatoriska informationsmötet innan prövningen erhåller du erforderligt material. Materialet består av instruktionsfilmer, PowerPoint-presentationer samt textdokument.
Prövningsanvisningar - Religionskunskap
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, cirka 90 minuter. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för dina resonemang.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier utifrån läroplanen i religion som prövas
Du ska kunna visa på din förmåga att föra enkla till välutvecklande resonemang kring innehållet nedan.
Identitet och livsfrågor
Religion och livsåskådningars betydelse för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. Samtal, reflektion och tolkning.
De abrahamitiska religionerna judendom, kristendom och islam
Centrala tankegångar, huvudinriktningar, religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning. Släktskap, likheter och skillnader i och mellan de olika religionerna. Tolkning av religiösa urkunder, ritualer och estetiska uttryck.
Väckelse och frikyrkor
Från enhetskyrka till religiös mångfald och sekularisering. Sverige i jämförelse med andra delar av världen.
Hinduism och buddism
Centrala tankegångar, huvudinriktningar, religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning. Likheter och skillnader i och mellan de olika religionerna. Konflikter och samförstånd mellan olika religiösa och olika sekulära synsätt.
Sekulära livsåskådningar
Orientering om sekulära livsåskådningar och livshållningar. Konflikter och samförstånd. Religionsfrihet, sexualitet och synen på kvinnor och mäns roller.
Etik
Grundprinciper inom några etiska modeller. Analys och reflektion över etiska frågor kopplat till religioner och andra livsåskådningar. Frågor om frihet, rättvisa och solidaritet.
Rekommenderat studiematerial
- NE-boken Religionskunskap 7-9, ISBN 978-91-88423-74-0
Prövningsanvisningar - Samhällskunskap
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, cirka 90 minuter. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för dina resonemang.
- Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Områden som ingår i prövningen
Du ska kunna visa på din förmåga att föra enkla till välutvecklande resonemang kring innehållet nedan.
Demokrati
Politiska ideologier, system och skiljelinjer. Demokratiska processer och hur de kan fungera. Frihet, rättigheter och skyldigheter i en demokrati. Exempel på olika stats- och styrelseskick. Beslutsfattande och möjlighet att påverka.
Beslutsfattande och politiska idéer
Sveriges politiska system. Grundlagar. Riksdag, regering, regioner, kommuner och EU. Var olika beslut fattas och påverkar individer, grupper och samhället. Möjligheter att påverka den demokratiska processen.
Samhällsresurser och fördelning
Samhällsekonomins grunder. Hur hushåll, företag, banker och den offentliga sektorn hänger samman i ett ekonomiskt kretslopp. Ekonomiska modeller och system. Prissättning genom utbud och efterfrågan. Orsaker och effekter förändringar i en samhällsekonomi kan få. Arbetsmarknad och arbetsliv. Global ekonomi och länders beroende av varandra.
Rättigheter och skyldigheter
Mänskliga rättigheter och internationellt arbete kring att främja dessa. Nationella minoriteter och minoritetspolitik. Rättssystemet och principer för rättssäkerhet i Sverige. Kriminalvårdens uppgifter. Orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet. Redogöra för gången från brott till straff.
Massmedier
Massmediernas roll. Hur de produceras, distribueras och konsumeras. Möjligheter och svårigheter med detta. Nyhetsvärdering och påverkan på individen samt bilden av omvärlden. Normbildning och värderingar. Källkritik och granskning av media.
Internationell politik
Lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. Internationella samarbeten för att främja mänskliga rättigheter. Var olika beslut fattas och hur det påverkar individer, grupper samt ger dem möjligheter att påverka demokratiska processer.
Rekommenderat studiematerial
- NE-boken Samhällskunskap i 7-9, ISBN 978-91-88423-75-7
Prövningsanvisningar - Slöjd
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte på Malmö Idrottsgrundskola. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
Praktiska moment inom textilslöjd och trä- metallslöjd samt skriftliga prov inom båda slöjdarterna.
I en prövning måste du klara samtliga moment utifrån kriterier och centralt innehåll. Du får ingen undervisning av läraren. Om du inte klarar ett moment avbryts prövningen. Om du uteblir från prövningstillfället utan giltig anledning avbryts prövningen.
Moment 1: Yllebroderi
Med inspiration från Skånskt yllebroderi ska du skissa en tvådimensionell skiss. Skissen ska sedan överföras på ylletyg. Du ska sedan brodera motivet med olika broderistygn (efterstygn, stjälkstygn, enkelsidig plattsöm, klyvsöm och kedjestygn)
Efter det praktiska arbetet med Skånskt yllebroderi ska du reflektera över sin arbetsprocess och resultat.
Från centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbets¬beskriv¬ningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Moment 2: Materialkunskap textilslöjd
Skriftlig uppgift. Du får ett skriftligt prov på verktyg och material inom textilslöjden. Det kommer även innehålla frågor kring textilindustrins påverkan på miljön. Material till uppgiften har du fått tillgång till innan prövningen.
Från centralt innehåll:
- Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke förnybara material.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Moment 3: Sinkning
Sinkning. Du gör en tredimensionell skiss på en sinkning. Inklusive mått. Du ska sedan arbeta praktiskt och sinka ett hört i träslöjdssalen.
Efter arbetet reflekterar du skriftligt om arbetsprocessen.
Från centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Moment 4: Materialkunskap trä- och metallslöjd
Skriftlig uppgift. Du får ett skriftligt prov på verktyg och material inom träslöjden. Material till uppgiften har du fått tillgång till innan prövningen.
Från centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke förnybara material.
Moment 5: Virkning
Du kommer att få visa din praktiska kunskap inom virkning. Du kommer att börja med baskunskaperna för att sedan avancera.
Du kommer att bli testad inom, lm (luftmaskor), fm (fasta maskor), stolpar, samt att följa mönstervirkning med hjälp av dessa maskor.
Från centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
Moment 6: Stickning
Du kommer att få visa din praktiska kunskap inom stickning. Du kommer att börja med baskunskaperna för att sedan avancera.
Du kommer att bli testad inom, uppläggning, rm (räta maskor), am (aviga maskor) samt mönsterstickning som innehåller uppläggning, rm, am, omslag, lyfta maskor och hoptagningar.
Från centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
Moment 7: Metallslöjd
De praktiska moment inom metallslöjd som du kommer att visa är ritsning efter givna mått, klippa efter ritsningar, fila, slå hål med körnare, borra i metall med pelarborr samt att nita ihop metallbitar med hammare och mothåll.
Från centralt innehåll:
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Rekommenderat studiematerial
Inför prövningen kommer du att få instuderingsmaterial till både de teoretiska samt de praktiska momenten.
Prövningsanvisningar - Svenska
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte på Gottorpsskolan. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
Dag 1
- Läsförståelse 60 + 120 minuter.
- Uppsatsskrivning cirka180 minuter.
Dag 2
- Muntligt prov. Du ska presentera, leda diskussion samt diskutera. Förberedelse cirka 60 minuter och därefter genomförande cirka 50 minuter/grupp.
- Resonerande text- du ska skriva en text där du resonerar kring innehållet i romanen, sammanfattar innehållet samt använder dig av kunskaper om källkritik utifrån givna källor. Cirka 160 minuter.
Dag 3
- Muntlig argumentation på cirka fem minuter. Tesen och argumenten ska vara tydliga och det ska framgå klart var du står. Tid för planering 80 minuter. Genomförande fem minuter/elev.
Rekommenderat studiematerial
Materialet tillhandahålls på Gottorpskolan i samband med informationsmötet.
Läromedel:
- Spegla språket årskurs 9
- Spegla språket årskurs 8
- Spegla språket årskurs 7
- Skönlitteratur
- 1 roman
Digitalt studiematerial:
- Äldre nationella prov.
Uppsala universitet har även tagit fram exempel på uppgiftstyper för årskurs 9 som du kan använda dig av som förberedelse.
Prövningsanvisningar - Svenska som andraspråk
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
Tid och plats för informationsmötet får du när skolan tar kontakt med dig efter anmälningsperiodens slut. Det är viktigt att du meddelar skolan ifall du inte har möjlighet att närvara vid informationsmötet.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används.
Del 1: Läsförståelse och textanalys
Uppgift 1- Läsförståelseprov
Material: Ett texthäfte med olika typer av texter.
- Läs texterna noggrant.
- Svara skriftligt på frågor där du:
- Sammanfattar innehållet,
- Beskriver textens budskap och tema,
- Resonerar om språkliga drag och jämför mellan texterna,
- Kopplar texternas innehåll till egna erfarenheter, andra texter eller samhällsfrågor.
Uppgift 2 - Skönlitterär bok
Material: Onsdag kväll strax före sju och Din syster måste dö av Mats Berggren, Stjärnlösa nätter och Blod rödare än rött av Arkan Asaad, Yani av Nora Khalil
Uppgift: Böckerna ska vara lästa innan prövningstillfället. En av böckerna kommer att ingå i examinationsuppgiften. Uppgiften kommer att vara både skriftlig och muntlig där du ska sammanfatta och resonera kring innehållet i boken, beskriva budskap och tema med koppling till de sammanhang som boken tillkommit i. Du kommer även att få läsa upp någon del från boken högt.
Bedömning: Läsa med flyt, visa läsförståelse. Sammanfatta, föra resonemang om innehållet i olika texter. Visa kunskaper om skönlitteratur.
Del 2: Skriftlig framställning
Uppgift: Skriv två längre texter (minst 500 ord). Följande texttyper kommer finnas med:
- Argumenterande text: Skriv om en aktuell samhällsfråga
- Berättande text: Skriv en novell utifrån ett valt tema
- Utredande text: Undersök och redogör för en frågeställning utifrån valt tema.
- Informerande text: Skriv en nyhetsartikel utifrån ett valt tema
Bedömning: Struktur, språklig variation, anpassning till syfte, mottagare och genre, samt förmåga att utveckla resonemang och använda källor vid behov.
Del 3: Muntlig framställning och samtal
Uppgift 1 - Muntlig presentation
- Förbered en 3–5 min presentation kring ett ämne du brinner för (till exempel musik, framtid eller samhällsfråga).
- Använd gärna stödord eller presentationsteknik.
Uppgift 2 - Samtalsövning
- Delta i ett samtal med läraren (eller liten grupp) om valt tema. Du ska föra samtalet framåt genom att ställa frågor, bygga vidare på andras tankar och utveckla egna resonemang.
Bedömning: Språklig säkerhet, anpassning till mottagare och situation, samt förmåga att uttrycka och utveckla resonemang.
Del 4: Språkbruk och källhantering
Uppgift - Källkritik
- Analysera två korta texter utifrån ett valt tema.
- Resonera om skillnader i syfte, språkbruk och trovärdighet.
- Skriv en kort text där du använder minst två källor och anger dem korrekt.
Bedömning: Förmåga att resonera om språkbruk, källkritik och korrekt källhantering.
Sammanfattning
Prövningen täcker in:
- Läsförståelse och texttolkning
- Skriftlig framställning i olika genrer
- Muntlig framställning och samtal
- Språkbruk, källkritik och språklig variation
Rekommenderat studiematerial
Du ska ha läst de fem skönlitterära böckerna som står angivna i materialet för del 1, uppgift 2.
- Lgr22, kursplanen för svenska som andraspråk
• Äldre nationella prov
Uppsala universitet har även tagit fram exempel på uppgiftstyper för årskurs 9 som du kan använda dig av som förberedelse.
Prövningsanvisningar- Teknik
Informationsmöte
Inför prövningen anordnas ett obligatoriskt informationsmöte. Då får du som prövande ändamålsenlig information om de kunskaper som kommer att prövas och hur prövningen ska gå till. Du får instruktioner om vad du behöver förbereda och information om vilket studiematerial du kan använda. Om du har behov av relevanta anpassningar under prövningen behöver detta meddelas vid informationstillfället och i förekommande fall styrkas med intyg.
Om du som prövande inte redan är känd på skolenheten behöver du kunna styrka din identitet med någon form av identitetshandling.
För att kunna genomföra prövningen behöver du närvara vid ett obligatoriskt informationsmöte som sker på Rådmansvångens skola, Klerkgatan 2, den 13 oktober klockan 13.00-14.00. Personal finns på plats för mottagande vid receptionen från klockan 12.50.
Prövningens olika delar och bedömningsformer
En prövning är utformad för att pröva samtliga delar av betygskriterierna i ämnet och hela betygsskalan A-F används. Vid icke godkänt resultat på del 1 av det skriftliga provet kommer du meddelas detta senast samma dag på eftermiddagen och då upphör prövningen och betyget F erhålles.
- Måndag 27 oktober klockan 8.30-12.30: Skriftligt prov - cirka fyra timmar. Två delprov. Första delprovet innehåller kryssfrågor där nivå E kan uppnås. Därefter görs delprov 2 som innefattar betygskriterier F-A.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Laborationstillfälle - max tre timmar. Två laborationer genomförs, därefter skrivs laborationsrapport på plats två timmar.
- Tisdag 28 oktober klockan 8.30- 16.30: Muntlig diskussion/redovisning - enligt individuellt schema, en timme. Du, prövningsförrättaren och eventuellt en medbedömare träffas. Här får du redogöra för några centrala begrepp i ämnet och muntligt redogöra för lösningar till några problem.
4. Betygsdelgivning - Prövningen slutförs med ett skriftligt besked som kommer delges den prövande senast fredag vecka 46.
Kriterier som prövas
- Beskriva och analysera tekniska lösningar och konstruktioner.
- Resonera kring teknikutveckling, hållbarhet och påverkan på samhälle och miljö.
- Använda begrepp, modeller och skisser för att förklara tekniska lösningar.
- Planera och genomföra konstruktioner eller tekniska undersökningar.
- Dokumentera och utvärdera arbetet.
Muntligt: Resonera kring tekniska lösningars för- och nackdelar, diskutera teknikhistoria och teknikutveckling, samt analysera hur tekniken påverkar människan och miljön.
Exempel på laborationer/projekt:
- Bygga en enkel bro eller hållfasthetskonstruktion.
- Konstruera en enkel elektrisk krets med strömbrytare.
Rekommenderat studiematerial
- NE-läromedel i teknik årskurs 7-9.
- Digitala resurser på NE:s webbplats (artiklar, filmer, övningar).
Kostnader för prövning
För dig som har gått ut grundskolan men inte uppfyllt de betygskriterier som minst ska ha uppfyllts i årskurs 9 i det ämne som prövningen gäller är prövningen kostnadsfri. För övriga prövningar kostar dessa 500 kronor per ämne som du vill pröva.
Om du ångrar din anmälan eller inte kan komma på prövningen får du inte tillbaka anmälningsavgiften. Anmälningsavgiften kan heller inte överföras till nästa prövningstillfälle eller på någon annan person.
Nästa prövningstillfälle - vecka 8
Mellan den 12 januari och den 23 januari 2026 kommer amälan till prövning vara öppen.
Efter anmälningsperiodens slut kommer du att bli kontaktad och få information om när och var du ska genomföra prövningen. Du kommer också att bli inbjuden till ett informationsmöte måndagen den 2 februari (vecka 6).
Övrig prövning
Utöver prövningstillfällena i vecka 8 och 44 erbjuds prövning i fyra ämnen (engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk) för de elever i årskurs 9 som erbjudits och genomgått lovskola i juni.
Kontaktinformation
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Postadress:
- Malmö stad Malmö stads kontaktcenter 205 80 Malmö
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: