$left
$middle

Allergener och allergeninformation

Du som har café, restaurang eller annan servering ska kunna lämna information till gästerna om vilka allergener som maten innehåller. Det är viktigt att ge rätt information för att personer som är allergiska eller intoleranta mot vissa ämnen inte ska bli sjuka.

Kunder och gäster måste alltid kunna få information om allergener

Oavsett hur livsmedel säljs, ska restauranger, caféer, matvagnar och alla matställen alltid kunna lämna information om allergener. Det innebär att du som arbetar med livsmedel måste ha kunskap om allergener och vad maten som serveras innehåller. Informationen till gästerna kan ges på olika sätt:

  • muntligt till varje gäst, det vill säga fråga gästen om personen är allergisk
  • genom en skylt som uppmanar gästen att fråga personalen
  • skriftligt i menyn med allergener som finns i maten, eller exempelvis i en läsplatta.

Det är viktigt att ha rätt allergeninformation till gäster och konsumenter med de ingredienser som det är vanligast att vara allergisk eller överkänslig mot. Gäster kan vara allergiska mot någon eller några av följande allergener:

De vanligaste allergenerna

  • Spannmål som innehåller gluten (vete, råg, korn, havre, dinkel)
  • Kräftdjur (til exempel räkor, kräftor, hummer)
  • Ägg
  • Fisk
  • Jordnötter
  • Sojabönor
  • Mjölk och mjölkprodukter (inklusive laktos)
  • Nötter (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt, queenslandsnöt)
  • Selleri
  • Senap
  • Sesamfrön
  • Svaveldioxid (SO2) och sulfit (i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter)
  • Lupin
  • Blötdjur (och produkter av snäckor, musslor och bläckfisk).

Rutiner för information

Matstället behöver ha fungerande rutiner och arbetssätt så att kunskap och information om allergener alltid finns på plats, även om kocken som tillagat maten inte är på plats. Tänk även på att det kan finnas allergener i till exempel kryddblandningar och andra sammansatta ingredienser som du använder i maten. Om det finns livsmedel i verksamheten som saknar ingrediensförteckning, rekommenderar vi dig att kontakta din leverantör.

Exempel på text med allergeninformation till skylt

  • "Är du allergisk? Fråga oss om vad maten innehåller!"
  • "Vill du ha information om maten? Fråga oss!"

Exempeltext till lunchmeny

  • "Lasage - innehåller vete, ägg och mjölk."
  • "Fiskgryta med couscous - innehåller vete, fisk, mjölk, selleri."
  • "Kycklingsallad - innehåller sojabönor, senap."

Vill du ha exempel på hur en allergenguide kan se ut, kontakta miljöförvaltningens livsmedelskontroll.

Anmälan om misstänkt matallergireaktion

Kunder och konsumenter kan anmäla om de misstänker att de fått en allergireaktion av att ha blivit serverad mat som kan ha innehållit allergen som de är allergiska mot. När vi får in en anmälan gör vi en utredning.

Livsmedelskontrollens rapport om allergener 2021

Kontakta oss

Avdelningen för livsmedelskontroll

Telefon:
040-34 20 42
Telefontider:
Vardagar klockan 09.00–12.00
Postadress:
Avdelningen för livsmedelskontroll Avdelningen för livsmedelskontroll, Miljöförvaltningen, Malmö stad 205 80 Malmö
Besöksadress:
Bergsgatan 17
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00
sv