Malmö stad
$left
$middle

Visselblåsarfunktion

Malmö stad har en visselblåsarfunktion. Den är en av flera interna kanaler genom vilken medarbetare kan anmäla missförhållanden och oegentligheter i organisationen.

Malmö stad ska vara en organisation fri från oegentligheter. I det arbetet är visselblåsarfunktionen ett viktigt komplement till andra interna kanaler för att anmäla missförhållanden av allmänintresse.

Anmälningar till Malmö stads visselblåsarfunktion tas emot av en oberoende extern part.

Visselblåsarfunktionen är inte en kanal för felanmälan, synpunktshantering eller klagomål. Det är inte heller en kanal för att överklaga ett kommunalt beslut.

Personer som på något sätt har en yrkesrelation till Malmö stad kan vända sig till visselblåsarfunktionen för att anmäla ett missförhållande de upptäckt i ett arbetsrelaterat sammanhang.

Enligt Visselblåsarlagen omfattas följande grupper av det skydd mot repressalier som lagen ger:

  • alla anställda, även visstidsanställda
  • arbetssökande
  • volontärer
  • praktikanter
  • personer som ingår i en förvaltnings- eller bolagsledning
  • arbetstagare som står under entreprenörers, underentreprenörers och leverantörers kontroll och ledning.

Skyddet gäller även innan en arbetssökande person börjat sin anställning och efter att en medarbetare slutat sin anställning, om hen fått del av informationen under tiden för anställningen.

Även personer som hjälper någon att göra en anmälan till visselblåsarfunktionen omfattas av det skydd som visselblåsarlagen ger.

Visselblåsarfunktionen är gemensam för Malmö stads samtliga förvaltningar samt följande av stadens helägda bolag:

  • MKB Fastighets AB
  • Parkeringsövervakning Malmö
  • Parkering Malmö
  • Malmö Live
  • Malmö Stadsteater

Visselblåsarfunktionen är inte en kanal för anhöriga, brukare, vårdnadshavare eller boende i staden. Dessa grupper omfattas inte av det skydd som Visselblåsarlagen ger.

För att komma i kontakt med Malmö stad se Kontakta Malmö stad

Till visselblåsarfunktionen kan de missförhållanden eller händelser anmälas, där det finns ett allmänintresse att de upptäcks och åtgärdas. Den som anmäler ska ha fått vetskap om missförhållandet i ett arbetsrelaterat sammanhang.

Med allmänintresse menas att det ska:

  • gälla allvarliga förhållanden
  • angå en grupp som kan betecknas som allmänheten
  • finnas ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram.

Exempel på missförhållande där det kan finnas ett allmänintresse av att det upptäcks kan vara:

  • mutbrott
  • bedrägeri
  • stöld
  • trakasserier
  • närstående som gynnas
  • brott mot riktlinjer och regler.

Kravet på allmänintresse innebär att ett missförhållande som rör egna anställnings- eller arbetsförhållanden normalt sett inte omfattas. Undantaget är mycket allvarliga missförhållanden där det är av allmänintresse att missförhållandet upptäcks.

En anmälan till visselblåsarfunktionen ska grunda sig i konkreta misstankar. Den som anmäler behöver inte ha bevis för sin misstanke men en anmälan får inte heller grunda sig på enbart rykten eller hörsägen.

Visselblåsarfunktionen är inte en kanal för felanmälan, synpunktshantering eller klagomål. Det är inte heller en kanal för att överklaga ett kommunalt beslut. Gällande frågor och övriga ärenden finns andra kontaktvägar.

Missförhållanden som rör egna arbets- eller anställninsgförhållanden ska inte anmälas till visselblåsarfunktionen. För de ärendena finns andra interna kanaler som medarbetare når via Malmö stads intranät.

Enligt Visselblåsarlagen, Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar missförhållanden, är uppgifter om den som anmäler, den som hjälper någon att anmäla och den som blir utpekad som skyldig till ett missförhållande skyddade av sekretess.

Enligt lagen får arbetsgivaren inte hindra eller straffa den som rapporterar om ett missförhållande.

Det är inte tillåtet att dela medvetet felaktiga uppgifter. Då omfattas man inte av det skydd lagen ger.

Om en person medvetet rapporterar falska uppgifter i syfte att skapa missaktning för eller på annat sätt orsaka en annan person skada eller men, kan det leda till polisanmälan.

Det är även möjligt att rapportera om ett missförhållande till en extern rapporteringskanal. Externa rapporteringskanaler tillhandahålls av olika statliga myndigheter beroende på ansvarsområde. De externa rapporteringskanalerna ska ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom vissa specifika sakområden. Du kan rapportera direkt till en extern rapporteringskanal utan att först slå larm till Malmö stads rapporteringskanal.

De olika behöriga myndigheterna och deras ansvarsområden finns listade på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Arbetsmiljöverket är den myndighet som tar emot rapporter som faller utanför andra behöriga myndigheters ansvarsområden.

Arbetsmiljöverket.se - Lista över behöriga myndigheter

Kommunalt anställda har en grundlagsskyddad rätt att anonymt lämna upplysningar till en journalist för publicering i offentliga medier i vilket ämne som helst, t ex missförhållanden på arbetsplatsen. Denna rätt regleras av tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. I vissa fall kan det även innefatta en rätt att muntligen lämna ut sekretessbelagda uppgifter. Däremot är det inte tillåtet att lämna en handling som innehåller sekretessbelagda uppgifter till en journalist.

Det finns också förbud att forska/söka efter källa. Det innebär att arbetsgivaren inte får undersöka de anställdas kontakter med massmedier.

Visselblåsarfunktionens personuppgifts­behandling

Innan du påbörjar en anmälan är det viktigt att du tar del av informationen om hur visselblåsarfunktionen behandlar personuppgifter.

Rapportera missförhållande i arbetsrelation med Malmö stad

Din anmälan till visselblåsarfunktionen tas emot av en extern, oberoende handläggare. Handläggaren gör en bedömning av din anmälan och ger dig återkoppling via visselblåsarfunktionen.

Du kan välja att rapportera via webbformulär, telefon, skicka brev eller genom att boka ett fysiskt möte med den oberoende, externa part som tar emot visselblåsarärenden (Advokatbyrån Moll Wendén). Webbformulär och kontaktuppgifter når du via länken till visselbllåsarfunktionen Trumpet.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv