$left
$middle

Under 2021-2022 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Bergman, Ingmar

Bilderna är från 1957 och1958 under Ingmar Bergmans tid på Malmö Stadsteater. Foto: © Georg Oddner / Malmö Museer

Film- och teaterregissör, filmproducent, manusförfattare, teaterchef, dramatiker och författare som verkade i Malmö 1952-1959.

  • 1918-2007

Hösten 1944 invigdes Malmö stadsteater. 1952 rekryterades Ingmar Bergman, som tidigare hade varit verksam i bland annat Helsingborg, till Malmö som regissör och konstnärlig ledare av dåvarande teaterchefen Lars Levi Laestadius. Ingmar Bergman verkade i Malmö från 1952 till 1959. Detta är den längsta period som han var verksam vid någon teater. Han kunde som regissör prova teaterns alla uttrycksmedel.

Ingmar Bergman arbetade med uppsättningar omväxlande på "Stora Bu" — hans namn på teaterns stora scen och på Intimans mindre scen, som han kallade "Lilla pip". "Stora Bu" blev en särskild utmaning som lockade Bergman till nya grepp – han experimenterade, hittade nya sätt att förändra scenrummet och utnyttja ytorna med stor framgång. Intiman erbjöd däremot en unik kontakt mellan scen och salong som Ingmar Bergman tog fasta på. Här satte han upp flera framstående uppsättningar som exempelvis Sex roller söker en författare (1953) och Don Juan (1955).

Bilderna är från 1957 och1958 under Ingmar Bergmans tid på Malmö Stadsteater. Foto: © Georg Oddner / Malmö Museer

Glada änkan

1954 bestämde man att - för att fira teaterns 10-års-jubileum - sätta upp den populära operetten ”Glada änkan” med Ingmar Bergman som regissör. Föreställningen blev en stor succé som lockade 154 000 åskådare och slog därmed publikrekord.

”De åtta åren vid Malmö Stadsteater blev den bästa biten av mitt dittills levda liv. På vintrarna gjorde jag tre uppsättningar, på somrarna en eller två filmer. Vår teater kom alltmer i centrum för intresset, framstående skådespelare insåg fördelen av att spela bra teater på vintern och medverka i bergmanfilmer på sommaren. Vår ensemble började bli spelstark. Vi vågade oss allt längre in i världsdramatiken.”

Ur Laterna magica s, 206 Ingmar Bergmans självbiografi

Malmö-ensamble för teater och film

Han ansåg själv att Malmö-perioden var hans bästa tid vid teatern. Av stor betydelse var också att Ingmar Bergman här fick möjlighet att samla en ensemble av hög klass. Harriet Andersson, Bibi Andersson, Gunnel Lindblom, Ingrid Thulin, Naima Wifstrand, Max von Sydow, Gertrud Fridh och Gunnar Björnstrand ingick i ensemblen.

På sommaren gjordes film och resten av året spelade man teater. De filmer som Bergman åstadkom tillsammans med sin Malmöensemble var bland annat Gycklarnas afton (1953), Sommarnattens leende (1955), Det sjunde inseglet (1957), och Smultronstället (1957).