Malmö stad
$left
$middle

Du sköna nya värld

Du sköna nya värld utkom 1932 och utspelar sig år 2540. Boken förbjöds i Australien och Irland när den kom ut på grund av att den ansågs vara emot traditionella familjevärderingar, kyrkan och att den innehöll sex.

Omslag på boken Du sköna nya värld av författaren Aldous Huxley.

Vad är en förbjuden bok?

En förbjuden bok betyder på Dawit Isaak-biblioteket att det är en bok som någon, någon gång, av någon anledning har velat stoppa andra från att läsa. De vanligaste anledningarna till att en bok har förbjudits är att de handlar om sex, droger/alkohol, regimkritik, HBTQ-tematik, religionskritik, rasism, minoriteter, feminism eller våld.

Klassuppsättningar på biblioteket

De böcker vi har i klassuppsättning är antingen sådana som varit förbjudna, eller så handlar de om en specifik tidsperiod som är relevant för ämnet.

När man ska läsa förbjudna böcker med elever så kan man välja när man vill berättar om anledningen till att boken varit förbjuden, dvs innan, under eller efter läsningen.

Det finns poänger med alla tre sätten. Om man vet anledningen innan man börjar läsa kan det väcka intresse för boken och sätta in den i ett sammanhang direkt. Väljer man att berätta varför under läsningen, tex i samband med att man läser vissa passager, kan det också bli bra diskussioner och ge en ökad förståelse för den fortsatta läsningen.

Väntar man till efter läsningen kan det också ge ytterliga perspektiv på boken hos eleverna.

Anledningen till att boken varit förbjuden kan vara avgörande för vilket sätt man väljer. På samma sätt spelar anledningen till att man läser boken med klassen också roll; dvs om huvudanledningen är att den varit förbjuden eller om den är någon annan?

Det spelar också roll om alla elever i klassen läser samma bok eller inte.

I dessa podcastavsnitt och artiklar kan du lära dig mer om förbjudna böcker

  • Yttrandefrihetspodden, Svenska PEN, avsnitt 31 2023: Roald Dahl, yttrandefriheten och rätten att ändra i böcker.
  • Yttrandefrihetspodden, Svenska PEN, avsnitt 36 2023, Banned books in Sweden and the US.
  • Gräv bort Skåne, Sydsvenskan, avsnitt 9 2023, Förbjudna barnböcker.
  • Bildningspodden, avsnitt 56, Yttrandefrihet.
  • Sydsvenskan artikelserie Förbjudna böcker.
  • Ölmedal, Ida, ”Låtsas inte att det inte finns farliga böcker”, Sydsvenskan 2023-10-01.

Lärarhandledningarna är uppbyggda med följande rubriker:

Om boken

En kort sammanfattning av bokens innehåll och dess centrala teman.

Varför har boken varit förbjuden

Förklaring av var, när och varför boken varit förbjuden.

Innan läsningen

Vad behöver eleverna veta innan de börjar läsa? Behövs det en introduktion av författaren och dennes samtid, eller kanske av den tidsperiod boken skildrar? Behöver genren introduceras? Har boken en uppbyggnad eller berättarperspektiv som behöver förklaras i förväg?

Under läsningen

I dessa lärarhandledningar finn sett antal frågor som man kan jobba med under tiden man läser boken. Här finns också ett par utvalda citat med som belyser teman eller viktiga händelser. Dessa kan man välja att delge eleverna innan man läser, eller i samband med att man bearbetar de aktuella sidorna.

Efter läsningen

I dessa lärarhandledningar finns ett antal frågor som kan användas till såväl skriftliga som muntliga uppgifter. Frågorna kan också användas såväl innan som under läsningen för diskussioner och bearbetning av det lästa.

Bonusruta

I bonusrutan finns tips på andra böcker, både från vårt skolutbud men även andra böcker, som till exempel har samma tematik. Här finns också tips på artiklar, hemsidor, poddar och filmer som kan vara användbara i undervisningen om boken.

Dessa frågor kan användas som diskussionsunderlag under tiden som eleverna arbetar med en bok.

  • Ta reda på anledningarna till att boken blivit förbjuden eller utmanad?. Vem, var, när? Kan du förstå varför?
  • Om ni läser flera olika böcker i klassen: Vilka mönster finns mellan anledningarna? Vad tror du det är och vilket samhälle tror du det är man vill uppnå? Finns det andra förklaringar än de officiella?
  • Är litteratur så viktig eller farlig att man blir påverkad? Hur blev du påverkad av boken? Av bokens "förbjudna” innehåll?
  • Tycker du att det finns någon bok eller kultur som borde förbjudas, och i så fall i vilka sammanhang? Varför eller varför inte? Vem ska i så fall bestämma det?
  • Kan du förstå att denna bok har blivit förbjuden?

Om boken Du sköna nya värld

Aldous Huxleys dystopi "Du sköna nya värld" utkom 1932 och utspelar sig år 2540, eller som det heter i romanen år A.F. 632 (632 efter Ford, det vill säga 632 år efter att Ford lanserade T-forden).

I den framtida Världsstaten tillverkas barn på industriell väg och redan i provrörsstadiet delas de in i olika kaster som kommer att få olika uppgifter senare i livet. Det finns inga familjer och all uppfostran sker i statens regi, ofta med hjälp av olika vetenskapliga framsteg, ex hypnopedi (hjärntvätt i sömnen).

Världsstatens motto är ”Gemenskap, identitet, stabilitet” vilket i praktiken innebär att alla får alla sina behov omedelbart tillfredsställda och därför råder det stabilitet. Om man mot förmodan skulle känna sig lite olycklig finns alltid drogen soma som dämpar.

Människorna uppmuntras till flyktiga sexuella möten och till en ständig konsumtion. Det finns inga fria tankar, inga känslor, ingen religion och inga böcker. Alla människor har sin uppgift som de blivit fostrade att älska.

Världsstaten är inte för alla

Alla är dock inte lyckliga i Världsstaten. Bernhard Marx längtar efter något annat, men har svårt att formulera det. Han åker tillsammans med Lenina Crowne till ett reservat för ”vildingar” i New Mexico där de träffar Linda. Linda är en kvinna från Världsstaten som kom bort från sitt sällskap under en resa och blev kvar i reservatet, och hennes son John, född i reservatet.

Både Linda och John har varit utstötta från gruppen och Bernhard bestämmer sig för att ta med sig dem tillbaka. John har en bok med Shakespeares samlade verk som har präglat honom mycket och han hoppas på ett nytt liv i gemenskap med andra i Världsstaten.

Kritik mot teknologi och konsumtion

Romanen är en tydlig kritik mot ett samhälle som fokuserar allt för mycket på teknologi och konsumtion. Huxleys diskuterar vad som kan komma att hända om man låter detta, tillsammans med ett fokus på sex och droger, styra samhället i allt för hög grad.

I Världsstaten råder stabilitet, vilket uppnås genom att alla människor får sina behov omedelbart tillfredsställda.

Men är det viktigare att vara lycklig hela tiden än att kunna tänka och känna själv?

Varför har boken varit förbjuden?

Boken blev förbjuden i Australien och Irland nästan direkt när den kom ut på grund av att den ansågs vara emot traditionella familjevärderingar, kyrkan och att den innehöll sex.

Den har också varit förbjuden på lokal nivå i USA på grund av att den uppfattas som pornografisk, obscen och på grund av att den innehåller droger.

Innan läsningen

Vad behöver eleverna veta om dystopier innan läsningen?

Du sköna nya värld kom ut 1932. Behöver eleverna kunna sätta in romanen i ett historiskt sammanhang? Man kan till exempel jämföra innehållet med andra dystopier skrivna på 1930- och 1940-talet, exempelvis 1984, Fahrenheit 451 och Kallocain, för att få en känsla av tidens anda. Målar de upp framtiden på samma sätt? Har dessa böcker också blivit förbjudna? Man kan också presentera några nyare dystopier, exempelvis Tjänarinnans berättelse, Vägen och De ska drunkna i sina mödrar tårar, och vad de handlar om för att få syn på mönster.

Henry Ford spelar en viktig roll i boken. Vad behöver eleverna veta om Henry Ford innan läsningen?

Shakespeares verk spelar också en viktig roll i boken. Behöver eleverna en introduktion av de verk som uttryckligen nämns i boken, till exempel Stormen eller Romeo och Julia.

Under läsningen

  • Vad är Världsstaten för typ av samhälle? Hur är det organiserat och varför? Vilka roller har män och kvinnor eller de olika kasterna? Vad får vi reda på om tiden innan Världsstatens bildande? Vad är reservatet och vad är Naturparken i New Mexico?
  • Hur skapas och uppfostras barn i Världsstaten? Vad är Bokanovskys process och Podsnaps teknik och vilken funktion fyller dessa olika tekniker? Vad är hypnopedi, hur och varför används den?
  • De mest obscena orden man kan säga i Världsstaten är ”mamma” och ”pappa”. Varför?
  • Hur är Bernhards och Leninas relation?
  • Ge exempel på hur Henry Ford framställs som ett ideal i romanen. Varför är det så?
  • Hur ser man på följande i Världsstaten: Konsumtion, sex, vetenskap, teknik, individualitet, frihet, lycka, stabilitet samt åldrande och död? Vilka gamla tankesätt vill man ta bort, vilka nya vill man införa och varför?
  • Vad är soma och vilken roll spelar det i Världsstaten?
  • Varför är John och Linda olyckliga i Reservatet?
  • Varför tar Bernhard med sig John och Linda tillbaka till Världsstaten?
  • Hur är Johns och Leninas relation, vad vill de ha av varandra?
  • Varför försöker John starta ett uppror?
  • Hur kan man tolka slutet, vad händer med John och varför?
  • Vad känner du igen från andra böcker, filmer, TV-serier?

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 46

”historia är humbug” (… 47) ”Det är därför, ni inte får någon undervisning i historia, sade kontrollören. – Men nu är tiden inne…

K.F- direktören såg nervöst på honom. Det gick några underliga rykten om gamla förbjudna böcker, gömda i ett kassaskåp i kontrollörens arbetsrum. Biblar, poesi – Ford vet vad.”

Sida 216

”- Kalla det civilisationens fel! Gud är inte förenlig med maskiner och medicinsk vetenskap och allmän lycka. Man måste välja. Vår civilisation har valt maskiner och medicin och lycka. Det är därför jag måste ha de här böckerna inlåsta i kassaskåpet. De är oanständiga. Människorna skulle bli chockerade om…”

Sida 219

”Och om det någonsin på grund av en olycklig tillfällighet i alla fall skulle inträffa något obehagligt, ja, då finns det alltid soma för att ge en ledigt från verkligheten. Och det finns alltid soma för att stilla ens vrede, för att försona en med ens fiender, för att göra en tålig och långmodig. Förr kunde man fullgöra detta endast genom att göra en stor ansträngning och efter åratal av sträng moralisk träning. Nu sväljer man två eller tre tabletter på ett halvt gram, och så är det klart. Nu kan vem som helst vara dygdig. Man kan bärs åtminstone halva sin moral med sig i en flaska. Kristendom utan tårar – det är vad soma är.”

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 56

”- Undervisning under sömnen var faktiskt förbjuden i England. Det fanns något, som hette liberalism. Parlamentet, om ni vet, vad det var, antog en lag däremot. Protokollen finns kvar. Tal om frihet för undersåten. Frihet att vara oduglig och olycklig. Tal om frihet för undersåten. Frihet att vara oduglig och olycklig. Frihet att få vara en rund pinne i ett fyrkantigt hål”

Sida 74

”Har du någonsin känt det, frågade han och talade mycket långsamt, som om du hade någonting inom dig, som bara vätade på tillfälle att få utlopp?” (…)

– Menar du alla de känslor, man kunde hysa, om förhållandena var annorlunda?

Helmholtz skakade på huvudet. – Inte precis, jag tänker på en underlig känsla som jag ibland får, en känsla, att jag har någonting viktigt att säga och förmåga att säga det – jag vet bara inte, vad det är, och jag kan inte begagna mig av förmågan. Om det fanns något annat sätt att skriva… Eller också något annat att skriva om… (…)

Det är en av de saker, som jag försöker lära min studenter – att skriva genomträngande. Men vad i all världen tjänar det till att bli genomträngd av en artikel om gemensamhetssång eller de senaste förbättringarna på doftorglar?”

Sida 91

”Jag vill se på havet i fred”, sade han (…) Det gör, att jag känner mig (…) som om jag vore mera mig själv, om du förstår vad jag menar. Mer av mig själv, inte uteslutande en del av något annat. Inte bara en cell i samhällskroppen. Känner du det inte så, Lenina?

Men Lenina satt och grät.”

Sida 92

”– Önskar inte du, att du vore fri, Lenina?

– Jag vet inte, vad du menar. Jag är fri. Fri att ha det alldeles underbart trevligt. Alla människor är lyckliga nu för tiden.”

Sida 94

”Hon tänkte på sig själv på det sättet. Det gör henne ingenting att vara ett köttstycke”

”Jag vill veta, vad lidelse är, hörde hon honom säga. – Jag vill erfara starka känslor.”

Sida 103

”Han hade ofta förr undrat, hur det skulle kännas, att utan soma och utan något annat än sina inre resurser att lita till bli utsatt för någon svår prövning, någon smärta eller förföljelse; han hade till och med längtat efter olyckan. (…) Nu, då det såg ut, som om hotelsernas verkligen skulle gå i uppfyllelse, var Bernard förförärad. Det fanns inte ett spår kvar av den inbillade stoicismen eller det teoretiska modet.”

Sida 221

”jag kräver rätt att vara olycklig”

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 22

”Bokanovskys process är ett av våra viktigaste hjälpmedel till ernående av samhällsstabilitet!”

Sida 41

”- Tills barnets sinne slutligen är dessa suggestioner, och summan av suggestionerna är barnets sinne. Och inte endast barnets sinne utan även den fullväxta människans sinne – hela livet igenom. Sinnet, som dömer och önskar och beslutar – danat av dessa suggestioner, men alla dessa suggestioner är våra suggestioner. Direktören nästan skrek i sin triumf – Suggestioner från staten.

Sida 78

”Lenina mindes plötsligt ett tillfälle, då hon som liten flicka i skolan vaknat upp mitt i natten och för första gången blivit medveten om de viskningar, som alltid följt henne i sömnen. (…) sAlla människor arbetar för varandra. Vi kan inte reda oss utan någon. Till och med epsilonmänniskorna är nyttiga. Vi kan inte reda oss utan epsilonmänniskor. Alla människor arbetar för varandra. Vi kan inte reda oss utan någon…”

Sida 97

”- Tro inte, att jag hade något opassande förhållande till flickan. Ingenting känslobetonat, ingenting långvarigt. Alltsammans var fullkomligt sunt och normalt”

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 88

”Han var lika eländigt isolerad nu, som han hade varit, då Solidaritetstjänsten började – mera isolerad på grund av sin ej pånyttfyllda tomhet, sin döda övermättnad. Ensam och ofullkomlig, medan de andra smälte samman i det Högre Väsendet, ensam till och med i Morganas famn, i själva verket mycket mera ensam, mera hopplöst sig själv än han någonsin varit i hela sitt föregående liv.”

Sida 130

” – Det är jag också, sade han med ett utbrott av förtrolighet. – Förskräckligt ensam.

– Är ni? John såg överraskad ut. – Jag trodde, att på Det andra stället…Jag menar, Linda har alltid sagt, att ingen människa någonsin var ensam där.

Bernard rodnade besvärad. - Jag tror, att jag är rätt olik andra människor, ser ni, mumlade han med bortvänd blick. – Om man råkar bli dekanterad annorlunda …

– Ja, det är just det. Den unge mannen nickade. – Om man är olik andra, måste man bli ensam.”

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 23

”Han citerade världsmottot: - Gemenskap, identitet, stabilitet.”

Sida 30

”- Och det, insköt direktören förnumstigt, det är hemligheten med lyckan och dygden – att tycka om, det man måste göra. All fostran syftar till att få människorna att tycka om sitt oundvikliga sociala öde”

Sida 52

”Mor, monogami, romantik. Högt sprutar strålen, vild, skummande och otämjd! Trycket har inte mer än ett enda utlopp. Min älskling, mitt barn! Föga underligt, att de där premoderna människorna var galna och fördärvade och olyckliga. På grund av mödrar och älskare, på grund av påbud, som de inte var fostrade att lyda, på grund av alla frestelser och hemliga samvetskval, på grund av alla sjukdomar och plågor, som isolerade dem och aldrig tog slut, på grund av osäkerhet och fattigdom – tvangs de till starka känslor. Och hur kunde de med sina starka känslor (och vad mera var, starka i ensamhet, i hopplös individuell isolering) ha stabilitet?

Sida 84f

Solidaritetshymnerna.

Sida 91f

Olika inlärda fraser ”I rättan tid ett gram kommer tio på skam…En kubikcentimeter botar tio dystra sentimeter… Soma förtära är alltid bättre än att svära…Varje människa arbetar för alla andra… All människor är lyckliga nuförtiden…Uppskjut aldrig till morgondagen det roliga, du kan ha idag… Då individen vakar, i samhället det skakar”

”bättre kassera än reparera”

”varje människa tillhör alla andra”

Sida 140

”Det är bättre, att en blir straffad, än att många blir fördärvade.”

Sida 141

”Denne man, han pekade anklagande på Bernard, denne man, som står här inför er, denne alfaplus, åt vilken så mycket har blivit givet, och från vilken man följaktligen kan vänta så mycket, denne er kollega – eller ska jag gå händelserna i förväg och säga före detta kollega? – har skamligt svikit det förtroende, man satt till honom. Genom sina kätterska åsikter om sport och soma, genom sin skandalösa brist på ortodoxi i könslivet, genom sin vägran att lyda Vår Fords läror och utom arbetet uppföra sig ”som barnet i flaskan” (här gjorde direktören T-tecknat), har han visat sig vara en samhällets fiende, en omstörtare, mina damer och herrar, av all ordning och stabilitet, en konspiratör mot själva civilisationen”

Sida 203

”Man kan inte göra flygkärror utan stål – och man kan inte göra tragedier utan social instabilitet. Världen är stabil nu. Människorna är lyckliga: de får, vad de önskar, och de önskar aldrig, vad de inte kan få. De är välbärgade, de är trygga, de är aldrig sjuka, de är inte rädda för döden, de är lyckligt okunniga om passion och ålderdom, de är inte plågade av mödrar eller fäder, de har inga hustrur eller barn eller älskare att hysa starka känslor för, de är fostrade så, att de praktiskt taget inte kan undgå att uppföra sig så, som de bör uppföra sig.”

Alla citat hänvisar till sidor i Lind & Co pocketutgåva med tryckår 2022.

Sida 204

” - Othello är bättre än de där känselfilmerna.

- Naturligtvis är den det, instämde kontrollören. – Men det är också det pris, vi måste betala för stabiliteten. Man måste välja mellan lyckan och vad folk brukade kalla verklig konst. Vi har offrat verklig konst… Vi har känselfilmerna och doftorgeln i stället.”

Efter läsningen

Dessa frågor kan användas som diskussionsmaterial efter att boken lästs.

Lycka och stabilitet

  • I Världsstaten är allt ordnat till det bästa. Alla har sin plats, ingen lider och. Det som saknas är riktiga känslor, bra som dåliga. Hur tror du att det skulle vara att leva utan känslor, både de bra och de dåliga? Vore det inte bra om människor slutade att vara olyckliga? Eller är det som John säger på sid 221: ”jag kräver rätt att vara olycklig”?
  • De flesta i Världsstaten verkar lyckliga. Vad är det som gör att Bernhard, Helmholz, och senare John, är så missnöjda? Är det något som saknas i Världsstaten? Jämför de tre personerna och varför de är olyckliga. Vilka likheter och skillnader finns? Förändras personerna under romanens gång?
  • Samhället är indelat i olika kaster: Alfa, Beta, Gamma, Delta och Epsilon. Redan på fosterstadiet tillverkar man rätt antal av respektive kast. Stabiliteten och det predestinerade livet gör att alla ”älskar sin uppgift” och ifrågasätter inte heller sin plats. Hur tror du det skulle vara att leva med en på förhand utvald uppgift i livet? Finns det några fördelar med det? Vilka nackdelar finns?

Världsstaten och idag

  • I Världsstaten använder man olika vetenskapliga och teknologiska framsteg för att kontrollera befolkningen och därmed skapa stabilitet. Om du jämför detta med dagens teknologiska samhälle – vilka likheter och skillnader tycker du finns?
  • Vilken roll spelar Shakespeare i romanen? Varför är hans, och alla andra böcker, förbjudna i Världsstaten? Varför finns det ingen historieundervisning? Vad är det som de som styr vill uppnå eller undvika?
  • Världsstaten uppmuntrar en ständigt ökande konsumtion. Bland annat har man sett till att de lägre kasternas kärlek till naturen är borta och istället älskar de sport med dyra prylar. Vad är det som de som styr vill uppnå eller undvika?

Dystopier

Dystopier är ofta färgade av den tid som de skrivs i, det vill säga att det man fruktar mest i framtiden har oftast någon koppling till samtiden. Genom att läsa två dystopier skrivna under olika årtionden kan detta bli tydligt.Man kan välja att läsa två dystopier som kom ut ungefär samtidigt eller två dystopier som kom ut vid olika tidpunkter, beroende på vad man vill betona för eleverna. Ulrika Kärnborgs artikel ”Domedag verkställd” (Tempus 2020:12) kan fungera som underlag för en sådan uppgift.

Bonusruta, mer om Du sköna nya värld

  • Ulrika Kärnborg, ”Domedag verkställd”, Tempus 2020:12.
  • Why ‘Brave New World’ Has Fresh Significance in the Modern Day, 8 maj 2014, Spencer.
  • På gamla och nya stigar (podd) Avsnitt 31, Du sköna nya värld – utopi på låtsas, 14 september 2021.
  • Margareta Lilja-Svensson, ”Utopier och dystopier i litteraturen”, Parnass, 2014:2.
  • Anina Rabe, ”Framtiden är livsfarlig”, Vi, 2017:6

Kontakta oss

Dawit Isaak-biblioteket

Sidan senast uppdaterad:

sv