Malmö stad
$left
$middle

Maus

Maus är en grafisk roman av Art Spiegelman som skildrar hans föräldrars liv under Förintelsen. Boken har, av olika anledningar, förbjudits i USA, Tyskland, Polen, Ryssland och Israel.

Omslag på serieboken Maus av Art Spiegelman

Vad är en förbjuden bok?

En förbjuden bok betyder på Dawit Isaak-biblioteket att det är en bok som någon, någon gång, av någon anledning har velat stoppa andra från att läsa. De vanligaste anledningarna till att en bok har förbjudits är att de handlar om sex, droger/alkohol, regimkritik, HBTQ-tematik, religionskritik, rasism, minoriteter, feminism eller våld.

Klassuppsättningar på biblioteket

De böcker vi har i klassuppsättning är antingen sådana som varit förbjudna, eller så handlar de om en specifik tidsperiod som är relevant för ämnet.

Om boken Maus

Maus är en grafisk roman av Art Spiegelman som skildrar hans föräldrars liv under Förintelsen. Den allra första versionen av Maus publicerades i tidningen Funny Animals 1972. Spiegelman bestämde sig sedan för att utveckla serien, som ursprungligen bara var tre sidor, till ett längre verk som publicerades i magasinet RAW under 1970- och 80-talen. Dessa samlades senare i två bokvolymer som kom ut 1986 och 1991. Boken tilldelades Pulitzerpriset 1992, som första och hittills enda serieroman.

Bokens handling

Maus handlar inte bara om hur Spiegelmans föräldrar överlevde Förintelsen utan också om relationen mellan Art och hans pappa Vladek. Vladek är djupt påverkad av sina upplevelser och Art har aldrig riktigt kunnat nå fram till honom. Fadern har aldrig berättat om sina upplevelser under Förintelsen för sin son, trots att Art har frågat honom många gånger.

Bokens teman

Ett centralt tema i boken är överlevnad, inte bara att överleva själva Förintelsen, utan att också kunna leva med sina erfarenheter efteråt. Arts mamma Anja tar livet av sig 1968, svårt traumatiserad av sina upplevelser under Förintelsen, och sorgen över detta ligger också som ett tungt moln över Art och Vladek. Förintelsen blir därmed också ett trauma som påverkar även följande generationer.

I andra delen av Maus skildras hur Art plågas av att den första delen av Maus blivit en sådan succé och han känner det som att han profiterar på lidande och död. Ett lidande som han heller inte upplevt själv utan får berättat för sig och sedan skildrar på ett konstnärligt vis.

Bokens grafiska bilder

Att boken är grafisk gör att man som läsare inte kan värja sig mot de ohyggligheter som boken skildrar. Bildernas konstnärliga utformning ger en extra dimension till det lästa, då det i små detaljer kan rymmas stora tolkningsmöjligheter.

Spiegelman har tecknat alla judar som möss, tyskar som katter, polacker som grisar och så vidare för att göra det tydligt vem som är vem i romanen, men fungerar också som ett sätt att visualisera nazisternas rasbiologiska ideologi.

Varför har boken varit förbjuden?

Maus har varit förbjuden på lokal nivå i USA på grund av att den innehåller svordomar, naket och självmord. Det nakna syftar på att i den ruta där man ser Anja liggandes i badkaret efter sitt självmord så ser man hennes nakna bröst.

I Ryssland är nazistsymboler förbjudna sedan 2014 och boken måste säljas med ett skyddsomslag på för att dölja hakkorset.

I Tyskland är det också förbjudet med nazistsymboler, men inte när det handlar om seriös historisk forskning, vilket Maus till slut räknades som.

I Polen brändes boken på bokbål 2001 som protest mot hur polacker avbildas i boken (som grisar).

I Israel upprördes många inledningsvis av boken eftersom det är ett seriealbum och att den genren ansågs alltför oseriös för att skildra en så allvarlig händelse.

Innan läsningen

Vad vet, och vad behöver eleverna veta om Förintelsen innan de börjar läsa? På baksidan av boken finns en karta över Polen under Andra världskriget som kan fungera som utgångspunkt.

Behöver eleverna introduceras till genren grafik roman och seriealbum? Behöver de en kortare historisk överblick över hur synen på serier har varit från att de första kom ut på 1930-talet, och framför allt hur genren uppfattades när Maus kom ut?

Romanen utspelar sig både i samtiden, där Artie intervjuar sin pappa, och i dåtiden när Vladek berättar om sitt liv under Förintelsen. Hur gör Spiegelman när han flyttar sig mellan tidsperioderna? Exempel på bilder där en ruta blandar mellan tiderna är på sida 15 med Vladek på sin motionscykel och i bakgrunden en filmaffisch med The sheikh. Även sida 239 där man ser fötter på fångar som blivit avrättade genom hängning ovanför bilen de åker i.

I Maus använder Spiegelman olika djur för att avbilda olika människor och nationaliteter? Varför har han valt just dessa djur och varför har han valt djur överhuvudtaget? Mössen skildras oftast utan personliga drag, men man kan se deras känslor. Djurmetaforen visar hur nazisterna behandlar människor som djur eller ohyra vilket var en central del i deras ideologi, men också att de är avhumaniserade, utbytbara och bara en del av en grupp parasiter. Att nazisterna skildras som katter gör dem också till djur. Ibland finns ”riktiga” djur med (råttor, katter och hundar) vilket ger oss förståelsen att mössen som avbildas verkligen är människor.

Under läsningen

  • Karakterisera Vladek och Artie. Hur är deras relation?
  • Varför börjar Vladek prata om sina upplevelser under Förintelsen med Artie?
  • Hur är Vladeks relation med Mala?
  • Hur påverkar Vladeks historia hans nuvarande liv? Hans relation med Artie? Hur påverkas Artie av att Vladek är en överlevare?
  • Vad får vi reda på om Anja och hennes liv innan, under och efter kriget?
  • Vad händer med Richieu? Hur påverkar det Anja och Vladek under kriget? Efter kriget? Vad tänker Artie om sin bror?
  • Varför är Anjas dagböcker så viktiga för Artie? Varför kallar han Vladek för mördare när han får reda på att han har slängt dem? Varför har Vladek kastat dem?
  • Prisoner on the hell planet – vad betyder den serien? Människor, inga djur. Vad säger Vladek om serien? Varför har Artie en fångdräkt från Auschwitz på sig?
  • Vad får vi lära oss om Förintelsen genom att läsa Maus?
  • Vid några tillfällen använder Vladek och Anja grismasker för att klä ut sig till polacker. Det är lätt att klä ut sig, men inte för Anja. Hur syns det? I början av del två använder Art också mask och klär ut sig till jude. Varför gör han det?

Efter läsningen

Dessa frågor kan användas som diskussionsmaterial efter att boken lästs.

Maus som källa och minne

  • Vad får vi lära oss om Förintelsen genom att läsa Maus? Vilket värde och vilka begränsningar har Vladeks vittnesmål?
  • I Metamaus berättar Spiegelman att Maus handlar om vad Vladek minns av det som han genomled. Han kunde bara berätta om det och Spiegelman kunde sedan i sin tur bara förstå en del av vad Vladek var förmögen att berätta och sedan bara kommunicera en del av det.
  • Boken tydliggör att all historia är subjektiv, vilket blir extra tydligt i Maus på grund av djurmetaforerna som ju är Spiegelmans konstnärliga skildringar och tolkningar av ett historiskt skeende som han själv inte har upplevt.
  • Fler exempel på detta är på sidan 214 där Art och Vladek diskuterar huruvida det fanns en orkester i Auschwitz. Vladek var där men minns ingen orkester. Det är dock Art som skriver historien och får därmed sista ordet, så orkestern kommer med. Hur skildrar han den?
  • Ett annat exempel är på sidan 206 när Art resonerar kring hur han ska rita plåtslageriet i Auschwitz och han behöver hjälp av sin terapeut, som också överlevde Auschwitz, för att veta hur det såg ut. Varför är det så viktigt för Art med de detaljerna?

Att överleva

  • Vilka förklaringar finns det till att Vladek och Anja överlevde Förintelsen? Överlevde de verkligen?
  • Vi får inte reda på varför Anja begick självmord, men det hänger troligtvis ihop med hennes trauma från Förintelsen. På sista sidan i boken säger Vladek ”More I don’t need to tell you. We were both very happy, and lived happy, happy ever after”. Varför tror du han säger så? Det är ju uppenbarligen inte sant.
  • I Arts samtal med sin terapeut pratar de om att inte skämmas för att ha överlevt (eller som Art inte ens ha upplevt Förintelsen), men att det inte heller finns något heroiskt med det utan att det mer eller mindre handlade om tur och ”lyckliga” omständigheter.

Föräldrar och barn

  • Spiegelman fick mycket kritik för att han framställde sin pappa som en ganska otrevlig person och inte alls som en hjälte. Varför tror du att han gjorde så? Vilken effekt får det? Kan du förstå den kritiken?
  • Han säger i Metamaus att han bröt ett tabu i och med att han som barn till en överlevande framställde sin pappa på ett nästan föraktfullt sätt, vilket var omöjligt för många andra barn till överlevande. Dessa har i stället levt med föreställningen att eftersom deras föräldrar har genomgått så mycket lidande så de som barn ska inte orsaka dem mer lidande. Kan du känna igen de tankarna?
  • Det finns många böcker där barn skriver om sina föräldrar och sin barndom på ett mycket negativt sätt. Vad tycker du om den typen av litteratur? Är det rätt att göra så? Varför eller varför inte? Vladek hann läsa delar av Maus, men inte hela, innan han dog. Hur reagerar han på det han har läst? Hur tro du att han skulle reagera på Arts framgångar med romanen?
  • Vilken roll spelar arv i Maus? Tänk både rent ekonomiskt och socialt samt psykologiskt. Vad vill Vladek föra vidare till Art? Vad är det som faktiskt har gått i arv?
  • Hur resonerar Artie kring sina framgångar med Maus? Varför vill han skriva boken? Varför mår han så dåligt?

Målgrupp och format

  • Eftersom Maus är en grafisk roman om Förintelsen fick den en hel del kritik när den kom ut eftersom genren ansågs opassande för ett så allvarligt ämne. Kan du förstå den kritiken? Vilka skillnader finns mellan att läsa Maus och en ”vanlig” bok om Förintelsen?
  • I Metamaus beskriver Art Spiegelman mottagandet av Maus och att han fick en del priser i kategorin ungdomsböcker. Spiegelman hävdar med bestämdhet att han inte har skrivit Maus för den åldersgruppen, och att det snarast var mediet i sig, serieroman, som gjorde att boken blev missförstådd. Vad tycker du? Är Maus en ungdoms- eller vuxenroman?
  • I romanen finns tre riktiga foton inklippta. Vilken roll spelar de? Fotona finns på sidan 102 föreställande ett foto på Anja och Art i Prisoner on Hell planet-serien, på sidan 165 föreställande ett foto på Richieu som hängde i föräldrarnas sovrum, samt på sid 294 med ett foto på Vladek där han poserar i en lånad fångdräkt efter att kriget är slut. Varför tar Vladek ett sådant foto?
  • Spiegelman berättar i Metamaus om att han deltagit på en del Förintelsekonferenser och vid en av dem säger författare att han inte kan skildra Förintelsen på ett rättvist sätt utan det är upp till historikerna att göra. Spiegelman hävdar dock att det behövs både konst och historia för att förstå det obegripliga. Är ett seriealbum fel medium att använda? Han berättar också om att han fanns på New York Times topplista över mest sålda böcker, men i genren fiktion. Spiegelman blev upprörd eftersom han menade att Maus absolut var icke-fiktion. Vad tycker du? Är Maus skönlitteratur/fiktion eller facklitteratur/icke-fiktion?

Maus som förbjuden bok

Boken har varit förbjuden, bland annat på lokal nivå i USA, eftersom den ansetts vara för mörk.

  • Kan en bok om Förintelsen vara för mörk?
  • Är ett bröst eller några svordomar det som upprör mest i denna bok?
  • Kan du förstå att den blivit förbjuden?

Bonusruta, mer om Maus

  • Spiegelman Art, Metamaus, 2011.
  • Sveriges radio om Spiegelmans prisbelönta serieroman om förintelsen.
  • Banned, burned and critically acclaimed: Global reactions to a Holocaust survival story, Cody Story av Erica Hellerstein, 2022.
  • Skolan som ville ha en snällare version av Förintelsen, Marcus Oscarsson, Sydsvenskan, 2023-10-03.
  • Comics Code History: The Seal of Approval, Dr. Amy Kiste Nyberg.
  •  
  • Podcast: Banned Books Club, (2022) #7, säsong 2, avsnitt 7, MAUS by Art Spiegelman – review, 22 februari.

Kontakta oss

Dawit Isaak-biblioteket

Sidan senast uppdaterad:

sv