Skrivtävling för dig 16–25 år

Händer som håller i en öppen bok.

Fristadsprogrammet i Malmö stad lanserar en skrivtävling för unga författare i staden på temat "Konstnärlig frihet". Priset på 10 000 kronor delas ut under Förbjuden kulturvecka i oktober.

Sedan 2010 har Fristadsprogrammet, som en del av ICORN-programmet, erbjudit en trygg fristad åt förföljda författare och konstnärer, samtidigt som det främjar Malmös engagemang för yttrandefrihet och kulturell mångfald.

Nu öppnar Fristadsprogrammet en skrivtävling för unga 16–25 år, för att lyssna till ungas tankar på samhällsfrågor om yttrandefrihet och fristäder. I år är temat för skrivartävlingen konstnärlig frihet, och deltagarna får utforska och uttrycka temat på sitt sätt. Bidragen kan spänna över olika uttrycksformer och perspektiv, där bidrag med både poesi, fiktion och non-fiction är välkomna.

Bidragen bedöms av en jury bestående av Heidi Avellan från Sydsvenskan, Torbjörn Flygt från Svenska PEN, författaren Marjaneh Bakhtiari, Johanna Lindström från ICORN/Västra Götaland och Jude Dibia från Malmö stads fristadsprogram.

Marjaneh Bakhtiari

Marjaneh Bakhtiari är en svensk författare född i Teheran och uppvuxen i Malmö. Hennes första roman publicerades 2005. Hon har skrivit tre ytterligare romaner och två radiopjäser. Hon skriver även essäer för radioprogrammet OBS i P1.

Johanna Lindström

Johanna Lindström arbetar på Kulturförvaltningen i Region Västra Götaland. Sedan 2015 har regionen utvecklat sitt arbete med städer som fristäder i nära samarbete med regionala, nationella och internationella nätverk samt med den internationella organisationen ICORN.

Heidi Avellan

Heidi Avellan är politisk chefredaktör på Sydsvenska Dagbladet, som är en del av Bonnier News Local. Dessutom har hon sedan 2014 även varit knuten till Helsingborgs Dagblad. Utöver sina professionella roller, tjänstgjorde Heidi Avellan som jurymedlem för Stora Journalistpriset från 2010 till 2014. Hon innehar också posten som styrelsemedlem i Publicistklubben Södra från 2020 till 2023.

Torbjörn Flygt

Torbjörn Flygt är författare och har skrivit både romaner och barn- och ungdomsböcker. Han har vunnit Augustpriset för sin roman Underdog, som nyligen sattes upp som pjäs på Malmö stadsteater.

Jude Dibia

Jude Dibia är en prisbelönt författare och LGBTQ+ förespråkare. 2015 flyttade han till Malmö som den fjärde fristadsartisten för staden. Sedan 2018 har Dibia varit projektledare för Malmö stads Fristadsprogram.

Tävlingsregler

• Årets tema är konstnärlig frihet. Bidrag med både poesi, fiktion och non-fiction är välkomna.
  • Tävlingen är öppen för alla i åldrarna 16–25 år.
  • Tävlingsbidraget ska vara på svenska och/eller engelska
  • Tävlingsbidraget ska vara max 5000 ord
  • Sista dagen att skicka in sitt bidrag är en 16 augusti 2024

• Förstapriset är på 10 000 kronor.
  • Andrapris delas ut till två bidrag på 5000 kronor.
  • Vinnarna presenteras på Förbjuden kulturvecka i oktober

Skicka in ditt bidrag

• Bidraget måste innehålla ditt fullständiga namn och bostadsort.
  • Bidrag ska skickas in med dubbelt radavstånd.
  • Alla sidor måste vara numrerade.

Skicka in ditt bidrag via mejl till Fristadsprogrammet: fristadsprogram.malmo.kf@malmo.se

Jude Chukwuma Dibia

Titel: