Malmö stads budget
Kommunfullmäktige beslutar årligen om budget för kommande år, som anger inriktningen för verksamheten samt fördelar mål, uppdrag och ekonomiska ramar till nämnderna.
Malmö stads budget är ett av de viktigaste styrdokumenten för stadens nämnder och helägda bolag. Övriga kommunala styrdokument som planer, program, policys och liknande är underordnade målen i budgeten.
I budgeten anger kommunfullmäktige inriktningen kommande år genom att presentera den politiska visionen, en kortfattad beskrivning av kommunens grunduppdrag, mål och uppdrag till nämnder och bolagsstyrelser i helägda bolag samt fördelning av ekonomiska ramar till nämnderna. I budgeten fastställs också riktlinjer som syftar till att uppnå god ekonomisk hushållning.
Syftet med kommunfullmäktigemålen är att, med utgångspunkt i Malmöbornas behov, ge en gemensam riktning för hela kommunens verksamhet. Målen ska omsättas i praktisk handling av berörda nämnder och bolagsstyrelser. För att nå målen krävs därför ett gemensamt arbete i organisationen som bygger på öppenhet och dialog.
Om Malmö stads ekonomi
Här finns mer information om Malmö stads intäkter och kostnader. Siffrorna är från Malmö stads årsredovisning.
I Malmö stads delårsrapporter och årsredovisningar kan fördjupa dig mer i kommunens ekonomi. På sidan om Malmö stads redovisningar finns också personalredovisning, miljöredovisning och hållbarhetsrapport.
Malmö stads intäkter
Malmö stads intäkter uppgår till cirka 31,5 miljarder kronor per år (2024).

Kommunalskatt
Merparten, 57 procent, av Malmö stads intäkter kommer från kommunalskatten som Malmöbor betalar. 2024 var Malmö stads totala skatteintäkter 18,1 miljarder kronor.
Skattesatsen i Malmö är 21,24 procent. Det innebär att Malmöbor betalat 21,24 kronor i skatt till kommunen per intjänad hundralapp. Inklusive skatt till regionen (11,18 procent) betalar Malmöbor 32,42 procent i skatt.
Generella statsbidrag och utjämning
Utöver skatteintäkterna får kommunen bidrag från staten i form av generella statsbidrag och intäkter från det kommunala utjämningssystemet. De utgör 23 procent av intäkterna. De generella statsbidragen är inte avsedda för någon specifik verksamhet utan kommunen väljer själv hur pengarna ska användas.
2024 var dessa intäkter 7,3 miljarder kronor.
Övriga intäkter
Malmö stad har också andra intäkter utöver skatter och generella statsbidrag, som riktade statsbidrag. Riktade statsbidrag är bidrag som ska finansiera ett specifikt ändamål eller uppdrag och måste användas till det. Dessutom äger Malmö stad mark som säljs när den ska bebyggas med exempelvis bostäder eller kontor. Intäkter från dessa poster, övriga verksamhetsintäkter, utgör nästan 14 procent av intäkterna. 2024 motsvarade det 6,2 miljarder kronor.
Malmöborna, företag och andra betalar också avgifter för vissa kommunala tjänster, till exempel avgift för förskola och fritidshem, avgifter för vård och omsorg, inträdesavgifter på stadens museer och badhus eller avgifter för tillstånd att sälja alkohol eller tobak. Avgifter och taxor utgör fyra procent av intäkterna.
Två procent av intäkterna kommer från finansiella intäkter, främst i form av ränta på de pengar som Malmö stad lånar ut till sina helägda bolag.
Malmö stads kostnader
2024 hade Malmö stad totala kostnader på 31 miljarder kronor. Kostnaderna kan beskrivas på flera sätt. De vanligaste sätten att dela in kostnaderna är att titta på hur kostnaderna fördelar sig mellan olika typer av kostnader (personalkostnader, lokalkostnader, med mera eller hur mycket varje verksamhet kostar (skola, vård och omsorg, med mera). Siffrorna nedan är för året 2024.
Kostnader per kostnadstyp

Den största kostnaden för Malmö stad, 58 procent, är personalkostnader för de cirka 28 500 medarbetare som jobbar i Malmö stads alla verksamheter. Näst största kostnaden är för varor och tjänster, 30 procent. I detta ingår kostnader som Malmö stad har när verksamhet utförs av någon annan än kommunen, till exempel en friskola eller ett privat äldreboende.
Bidrag, vilket huvudsakligen handlar om försörjningsstöd och föreningsbidrag, utgör fem procent av kostnaderna. Kostnader för avskrivningar och räntor utgör sju procent.
Kostnader per verksamhet
Kostnaderna per verksamhet är nettokostnader. Nettokostnader är kostnader minus intäkter som taxor och avgifter, finansiella intäkter och övriga verksamhetsintäkter. Nettokostnaderna ska finansieras av skatter, generella statsbidrag och utjämning. Siffrorna nedan är för året 2024.

Pedagogisk verksamhet står för största delen, 45 procent, av Malmö stads kostnader och den berör också flest Malmöbor. Pedagogisk verksamhet omfattar allt från förskola, grundskola och fritidshem till gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning.
Den näst största verksamheten är vård och omsorg, följt av individ- och familjeomsorgen. I vård och omsorg ingår äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Vård och omsorg står för 26 procent av kostnaderna.
Individ- och familjeomsorgen omfattar socialt arbete med exempelvis insatser för barn, unga, familjer och personer med missbruk och beroende samt ekonomiskt bistånd och boende för hemlösa. Den utgör 16 procent av kostnaderna.
Kostnader för infrastruktur och skydd, till exempel gator, parker och räddningstjänst, utgör fem procent av Malmö stads kostnader. Kultur- och fritidsverksamhet, till exempel bibliotek, idrottsanläggningar och arrangemang, står för sex procent. Två procent går till övriga kostnader, till exempel politisk verksamhet och arbetsmarknadsinsatser.
Kreditbetyg
Malmö stad har sedan 2011 anlitat Standard & Poor's för att erhålla ett kreditbetyg. Malmö stad har kreditbetyget AAA/Stable på lång horisont och A-1+ på kort sikt. AAA respektive A-1+ är de allra högsta kreditbetygen.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: