$left
$middle

Intyg och pensionssupport

Här kan du som jobbar eller har jobbat i Malmö stad få information om hur du bekräftar din inkomst eller beställer intyg. Information om tjänstepension får du via vår pensionssupport.

Beställ rätt intyg

Välj vad du ska ha intyget till nedan för att få upp rätt länk till beställningen. Beställ endast det intyg du behöver. 

Är du osäker på vilket intyg du ska beställa – kontakta HR-support.

Du kan styrka din möjlighet att försörja släkting genom att visa upp ditt lönebesked som eventuellt kan behöva kompletteras med ett tjänstgöringsintyg.

Du kan bekräfta din inkomst till banken, fastighetsägare eller försäkringsbolag genom att visa upp ditt lönebesked som du eventuellt kan behöva komplettera med ett tjänstgöringsintyg.

Du kan bekräfta din inkomst till barnomsorgen genom att visa upp ditt lönebesked som du eventuellt kan behöva komplettera med ett tjänstgöringsintyg.

Oftast begär Försäkringskassan inkomstuppgifter direkt från Malmö stad och du behöver inte själv beställa inkomstintyg. Om du ändå skulle behöva beställa det själv har du möjlighet att göra det via vår e-tjänst.

Den här informationen innehåller intygen

Tjänstgöringsintyget redovisar din totala anställningstid i Malmö stad. Det innehåller inga uppgifter om din arbetsinsats. Ett tjänstgöringsintyg kan i många fall komplettera ett lönebesked när du behöver bekräfta din inkomst.

Om du har arbetat i minst sex månader och har slutat din anställning kan du få ett tjänstgöringsbetyg. Det innehåller din anställningstid samt en beskrivning av dina arbetsuppgifter och ett utlåtande om din arbetsinsats. Kontakta din närmsta chef för att få ett tjänstgöringsbetyg.

Inkomstintyget innehåller information för att styrka din sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) som du har från Malmö stad. Ofta behöver du inte ett inkomstintyg för att bekräfta din inkomst, utan du kan visa upp din lönespecifikation och eventuellt komplettera med tjänstgöringsintyg.

Arbetsgivarintyget ska du lämna till din A-kassa. Intyget visar hur många timmar du har varit i tjänst de senaste 12 arbetade månaderna eller den period A-kassan kräver. Är du timavlönad får du din lön en månad i efterskott. Om du som är timavlönad beställer ett arbetsgivarintyg som ska gälla till dagens datum, måste du därför vänta tills din lön är klar i HRutan innan du kan få ditt intyg. Har du frågor om när du kan få ditt arbetsgivarintyg, kontakta gärna HR-support.

HR-support

Telefon: 040-34 94 94

Telefontider: Vardagar 8.30–16.00. Lunchstängt mellan 11.30-12.30.

Pensionssupport

Till Pensionssupporten kan du vända dig om du arbetat i Malmö stad och har frågor om din pension.

Telefon: 040-34 96 44

Telefontider:

  • Måndagar och torsdagar klockan 13.00-15.00.
  • Tisdagar och onsdagar klockan 09.00-11.00.

Avvikande telefontider under sommaren

Under perioden 17 juni till och med 18 augusti 2024 så kommer pensionssupporten att hålla öppet onsdagar 09.00-11.00 och torsdagar 13.00-15.00.

sv