6057 Malmö C
Planprogram för utveckling av Malmö C
Planprogrammets syfte
Syftet med planprogrammet är att säkerställa och möjliggöra en framtidssäkrad stationsfunktion, där Malmö C ges möjlighet att vidareutvecklas som en av landets viktigaste stationer i samklang med stadsutveckling i närområdet. Planprogrammet ska beskriva hur området kring Malmö C ska utvecklas på kort respektive lång sikt för en god balans mellan stadsutveckling, trafik- som övriga funktioner. Syftet med planprogrammet är också att fungera som underlag för detaljplaner i området samt att underlätta möjliga markregleringar för att kunna komma igång med Carlsgatans utbyggnad.
Utifrån ovanstående behöver strategiska överväganden göras med hänsyn till:
- framtidens mobilitetsbehov och de ytor som krävs med tanke på Malmö C som en av Sveriges viktigaste mobilitetsnoder. Vilka ytor ska fungera för vilka funktioner gällande tåg, metro, buss, bil och cykel? Hur ska olika typer av flöden fungera? Hur kan bytesnodens nuvarande styrka, med tydliga zoner för olika trafikslag som bidrar till tydlighet och orienterbarhet, behållas och stärkas?
- Malmö C som en strategisk plats och målpunkt mellan den äldre stadskärnan och den stadsdel som växer fram i Nyhamnen. Hur kan denna målpunkt utvecklas med tanke på dess strategiska och centrala läge? Hur integreras den med övriga staden på bästa sätt? Hur och när kan en eventuell överdäckning av delar av bangården bli aktuell? Vilka funktioner behövs och hur kan den utvecklas till en robust, trygg och säker plats med människan i fokus?
Platsen
Malmö C är en av Sveriges största stationer med över 55 000 besökare dagligen. Antalet besökare och resenärer bedöms öka framöver vilket beror på stadsutvecklingsprojekt norr om stationen i Nyhamnen, en generell ökning av antalet invånare i regionen och en fortsatt utvecklad järnvägstrafik både regionalt, nationellt och internationellt. Samtidigt är Malmö C en strategisk plats och målpunkt mellan den äldre stadskärnan och den stadsdel som växer fram i Nyhamnen.
Stationen byggdes ut i samband med öppnandet av Citytunneln 2010 och ny bebyggelse både i form av kontor och bostäder har därefter tillkommit norr om stationen. Inom och runt stationsområdet genomför Malmö Stad ett antal projekt, exempelvis ombyggnad av Skeppsbron och Carlsgatan samt mellananvändning vid torget utanför domstolen för att locka fler människor till området. Utöver det finns pågående och planerade detaljplaner i direkt närhet till stationen.
Planförutsättningar och beskrivning av den planerade åtgärden
Bakgrund
Den planerade stadsutvecklingen i Nyhamnen förväntas generera ökade flöden av resenärer, cyklister och övrig trafik vid Malmö C. Vidare förväntar Trafikverket en fördubbling av antalet på- och avstigande tågresenärer (från 2019 till 2045) och resenärsflödena vid Malmö C spås därmed växa betydligt snabbare än på andra jämförbara stationer i Sverige. Analyser utifrån detta visar att antalet cykelparkeringsplatser norr om Malmö C behöver utökas markant.
Malmö stad planerar på sikt även för en ny GC-förbindelse tvärs Bangården samt ett stationsläge för Öresundsmetron söder om Malmö C. Trafikverket har planer på förändringar av bangården inför öppnandet av Fehmarn Bält 2029.
Sammantaget finns ett behov av att säkra platsen utifrån befintliga och kommande mobilitetsbehov samtidigt som platsen behöver stärkas som en strategisk centrumnod mellan den gamla stadskärnan och den som växer fram i Nyhamnen. Det innebär både kortsiktiga konkreta lösningar samt långsiktiga mer scenariobaserade lösningar.
Sidan senast uppdaterad: