$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Bensinstationen på Mariedalsvägen

Fotografi på bensinstation. Under ett vitt, cirkelformat tak står bilar.

Foto: Okänd fotograf / Malmö museum.

  • Mariedalsvägen 49
  • 1954
  • Byggnadsminne

Välbevad representant för 1950-talets bensinstationer, präglad av funktionalismens arkitektur. Såväl exteriör och fast interiör är väl bevarade.

Mariedalsvägens bensinstation med sin specifika utformning kan ses som en symbol för det nya i 1950-talets stadsbild. Den berättar om den framväxande bilismen i Sverige där bensinstationer hade sin givna roll.

Fotografi på en äldre bensinmack med många prylar. Bakom disken finns hyllor fyllda med biltillbehör.

Foto: Okänd fotograf / Malmö museum.

Historik

I ett första skede hade stationen en koppling till bensinmärket Esso och därefter märkena IC (Bilägarnas Inköpscentral) och BP. Idag har bensinförsäljningen upphört medan verkstadsdelen fortfarande brukas för bilreparation.

Kvarteret Tomtebo, som bensinstationen ligger inom, planlades 1953. Det finns i den sydvästra utkanten av stadsområdet Innerstaden i Malmö. Stadsplanen upprättades av stadsplanechef Gunnar Lindman.

Den ingick i ett större planläggningsarbete som gjordes av staden enligt nya ideal med så kallade grannskapsenheter som omfattade bostäder och olika typer av service inom ett avgränsat område. Bensinstationen placerades enligt modernt mönster i ett hörn i korsningen Mariedalsvägen–Kramersvägen.

Bensinstationen är sammanbyggd med ett av det två stora bostadskomplexen som finns i kvarteret. Såväl bensinstation som bostadshus är från 1954. De är ritade av HSB Arkitektkontor i Malmö under ledning av arkitekt Thorsten Roos.

Kvarteret har alltsedan det planerades och bebyggdes inrymt såväl bostäder och butiker som ett garage, parkeringsplatser och en bilverkstadslokal, idag bilhandel.

Arkitektur

Förutom det stora skärmtaket och den mosaikklädda fasaden är placeringen i hörnet av en trafikerad gata typisk för tiden. Stationen är en del av en kvartersbebyggelse med både bostäder, butiker och källargarage som stod färdig 1954, ritad av HSB Arkitektkontor i Malmö under ledning av arkitekt Thorsten Roos.

Bensinstationen speglar tillsammans med kvarterets övriga bebyggelse det stora planerings- och utbyggnadsskede med så kallade grannskapsenheter som präglade mycket av 1940- och 1950-talens svenska städer. De nya enheterna anpassades både för boende och gemensam service inom ett avgränsat område.

Byggnadsminne

Bensinstationen är ett byggnadsminne.

Så används byggnaden idag

Den gamla bensinstationen på Mariedalsvägen används idag av ett privat företag som driver en verkstad med bilvård och service.

sv