Malmö stad
$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Hamnmästarbostället

Äldre fotografi på Hamnmästarbostället, ett stort hus med putsad fasad.

Hamnmästarbostället. Foto: Okänd fotograf/Malmö museum.

  • 1835
  • Bagers plats
  • K-märkt

Hamnmästarbostället vid Bagers plats byggdes 1835 åt den dåvarande hamnmästaren Petter Petersson. Han hade då tjänstgjort i 20 år och var trött på att flera gånger om dagen gå till fots från sitt hem i staden till sitt arbete i hamnen.

Historik

Malmö har aldrig haft någon naturlig djuphamn. Skepp med större djupgående än ca två meter som angjorde Malmö fick ankra långt ute i Öresund. Här låg de emellertid helt blottade för de ibland häftiga vindarna.

Frans Suell initiativtagare till första hamnen

På 1770-talet började man så smått bygga den första hamnen. Initiativtagare var affärsmannen och redaren Frans Suell. Tillsammans med stadens styrande önskade han sig en riktig hamn där större båtar kunde lägga till direkt, utan att behöva ankra på redden och lasta om godset till mindre båtar för transport in till land. Arbetskraften till dessa projekt hämtades från indelta soldater och straffångar, utöver den ordinarie arbetskraften.

Hamnmästarbostället byggdes 1835

År 1775 instiftades en hamndirektion för att förvalta och överse Malmös hamn. Tillsynen av hamnen sköttes av hamnmästaren. 1835 byggdes hamnmästarbostället vid Bagerskajen, som fick sitt namn efter dåvarande ordföranden i hamndirektionen Lorens Isak Bager.

Byggnadens planlösning

Hamnmästarbostället inrymde ett kontorsrum, två boningsrum, en pigkammare och ett kök och hade även en liten trädgård som omgärdades av ett plankstaket. Sydväst om huset låg en mindre magasinsbyggnad i korsvirke, en materialbod.

Nytt hamnkontor 1910

1910 stod det stora hamnkontoret/hamnförvaltningen som ligger direkt väster om hamnmästarbostället färdigt. Det nya hamnkontoret inrymde förutom kontor, verkstäder och förråd även två bostadslägenheter varav en var för hamnkaptenen.

Enligt en beskrivning från 1914 fanns här en hamnkapten med ansvar att övervaka ordningen i hamnen samt ha tillsyn över hamnbetjäningen. Som biträde hade hamnkaptenen en hamnmästare samt två hamnfogdar och en ballastinspektor.

Hela byggnaden flyttades 2010

175 år efter hamnmästare Petersons inflyttning var det dags för hela huset att flytta. I och med bygget av Citytunneln kom ett nytt underjordiskt parkeringshus att byggas i anslutning till hamnmästarbostället. För att det inte skulle uppstå skador på byggnaden beslutade man att flytta densamma.

Med stor precision flyttades hela byggnaden 200 meter till Neptuniparken den 27 april 2010. Här stod den på provisoriska fundament till sommaren 2011 när det så var dags att flytta tillbaka.

Äldre fotografi på Hamnmästarbostället. Framför huset står ett stort träd och i bakgrunden syns hamnen.

Hamnmästarbostället 1897 (uppfört 1834) på Bagerskajen. Hamnsmedjan till vänster. Foto: Alfred B. Nilson / Malmö museum

Arkitektur

Byggnaden har gula, spritputsade fasader med slätputsade, vita hörnkedjor, fönsteromfattningar och takgesims. Sockeln är gråmålad och slätputsad. Taket är ett sadeltak med valmade gavelspetsar, belagt med enkupigt, rött lertegel. Exteriört är byggnaden ett välbevarat exempel på det tidiga 1800-talets klassicistiska arkitektur. Takkuporna och dörren vid entrén är senare tillägg i 1920-talsklassicismens formspråk som smälter in väl i byggnadens ursprungliga gestaltning.

Hamnmästarbostället har genom sin ursprungliga funktion och placering en nära koppling till Malmö hamns historia, och därmed till Malmös historia.

Fotografi på Hamnmästarbostället vid sin nya plats vid Neptuniparken.

Hamnmästarbostället flyttas 2010. Foto: Okänd fotograf/Malmö museum.

Så används byggnaden idag

Idag är byggnaden i privat ägo och används som butikslokal.

  • Adamsson, Peter, Hamnmästarbostället är klart och krogen öppen. (Esset 2013:2, s. 18-19.
  • Hamndirektionen. Instruction för Hamnmästaren i Malmö. 1849.
  • Schlyter, Olga, Hamnmästarbostället. Dokumentation inför flyttning av byggnad. 2010.
  • Andersson, Martin, Bryggarens öl byggde denna vackra huskropp (Sydsvenskan 2013-05-04).

Sidan senast uppdaterad:

sv