Malmö stad
$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Bulltofta flygplats

Fotografi från en flygplats. På bilden syns två röda och vita flygplan, samt ett vitt SAS-flygplan.
  • 1923
  • Bulltofta

Bulltofta flygplats var mellan 1923–1972 Malmös största och viktigaste flygplats, när den 1972 lades ner ersattes den av flygplatsen vid Sturup. Idag har platsen blivit både bostadsområde och park.

Historik

Bulltoftas historia, som flygplats inleddes tidigt, redan 1914 utlystes en ballongflygtävling här. Tre ekipage ställde upp, två tyska och en svensk ballong skulle flyga över Östersjön. Men den svenska ballongen slutade sin färd i Bulltoftas grusbackar.

Flygplats 1917

1917 påbörjade planeringen av Bulltofta hed som flygplats. Första flygplan att landa på Bulltofta var ett Thulinplan, som flögs av Axel F. Lind 1919. Ett annat var ett Malmöbyggt Pålsonplan konstruerat av Hjalmar Pålsson från V. Ingelstad.

Den 28 september 1923 gjordes slutbesiktning, från och med detta datum blev Bulltofta Malmö stads flygplats. Hangar ett placerades i flygfältets sydvästra hörn. Den flyttades 1936 till Vattenverksvägen vid gamla skolan med texten Autoropa på taket. Tio år senare tjänstgjorde den som hangar för flera tyska flygplan och även papperslager åt Hemmets Journal.

Hangar två och tre

Hangar två byggdes 1925 och står fortfarande kvar vid Smedstorpsgatan. Denna har använts flitigt. De första åren tjänstgjorde dess norra utbyggnad som flygstation med väntsal och tull.

Hangar tre byggdes 1930 invid hangar två och var då en av Europas största med en portöppning på 100 meter. Hangar tre användes av AB Aerotransport (ABA), som bildats 1924 och som hade verksamhet här till 1949.

Bulltofta flygplats lades ner 1972

Den 2 december 1972 lades Bulltofta flygplats ner och ersattes av flygplatsen vid Sturup.

Äldre fotografi på en stor flygplanshangar. I mitten av den stora lokalen står ett vitt propellerflygplan.

Troligen hangar 3 på Bulltofta flygfält. Oktober 1930. Foto: Ragnar Küller / Malmö museum.

Kapardrama 1972

Den 15 september 1972 ägde Sveriges första kapardrama rum på Bulltofta. En SAS DC-9-21 med 92 personer ombord kapades av kroatiska terrorister under en flygning mellan Stockholm och Göteborg och tvingades landa på Bulltofta. Efter förhandlingar med dåvarande justitieministern Lennart Geijer släpptes passagerarna och en summa pengar garanterades kaparna.

  • Barr, Agneta, Bulltofta. Utvecklingen till flygplats till och med 1953 och statistik över flygvärdinnor hos charterbolaget Transair Sweden AB, Bulltofta. 2006.
  • Flyget på Bulltofta 1919-1972. Flyghistoriska minnen. 2004.
  • Gibson, Lars, Bulltofta genom Cockpitfönstret. (Trettio år med Transair Sweden, s. 96-99. 2001.)
  • Hansén, Dan, Flygplanskapningen på Bulltofta 1972. (Hansén, Dan, I krisen prövas ordningsmakten, s. 45-56. 2004.)
  • Lindecrantz, Marie, Robert Holmén — en av Malmös pionjäraviatörer. (Elbogen 2002, s. 51-73.)
  • Nilsson, Jan-Olof, Nödhamn Bulltofta (Jan-Olof Nilsson, Lucky Strike. Svenska krigsbrudar, krigsbarn och allierade flygare, s. 349-369. 2013.)
  • Schlyter, Olga, Bulltofta hangar 2, Kvarteret Carl Florman. Fastigheten Kirseberg 14:93 i Malmö stad. Antikvarisk utredning. 2009.
    Skånska flygflottiljen 50 år. 1940-1990. 1990.
  • Stridsberg, Sven, Far och flyg i Skåne - 90 år i luften. (Från fästig till bredband, s. 72-78. 2000.)
  • Stridsberg, Sven, Tionde flygflottiljen på Bulltofta 1940-1945. 1985.
  • Waernberg, Jan, Bulltofta flygstation. En berättelse om flygets historia i Malmö 1923-1972. 1995.
  • Wihlborg, Kjell, Bulltofta (Historia här hemma. Oxie härads hembygdsförening. Årsbok 2010, s. 9-16.)

Sidan senast uppdaterad:

sv