$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Andreaskyrkan

Äldre fotografi på Andreaskyrkan. På kyrkans fasad finns ett stort kors och på vänster sida om kyrkan står ett högt torn.

Foto: Okänd fotograf / Stadsbyggnadskontoret / Malmö Stadsarkiv.

  • Fridhemstorget
  • 1958
  • K-märkt

S:t Andreas kyrka färdigställdes 1958 och invigdes året därpå.

Historik

Sankt Andreas kyrka invigdes 1959 som församlingskyrka åt Slottstadens församling. Uppdraget att rita kyrkan gick 1954 till Thorsten Roos och Bror Thornberg.

Församlingen bildades 1949 som en avknoppning från Sankt Petri församling. Kyrkan fick därför sitt namn efter Jesus lärjunge Andreas, som var bror till Petri.

Slottstadens församling saknade församlingskyrka fram till Sankt Andreas togs i bruk i november 1959. Fram till dess höll församlingen sina gudstjänster i Tyska kyrkan.

Stor väggmålning inuti kyrkan.

Interiörer Andreaskyrkan. ©Mats Fredholm / Malmö museum

Arkitektur

  • Byggår: 1958–59
  • Arkitekt: Thorsten Roos & Bror Thornberg
  • Byggherre: Slottstadens församling

Kyrkan har en form som för tanken till modernt syd- och mellaneuropeiskt kyrkobyggande mer än nordiskt. Den har ett för 1950-talet typiskt modernt formspråk som dock samtidigt anspelar på traditionellt kyrkobyggande: det är en basilika med rektangulär grundplan, fasta bänkar och tydlig axialitet.

Fasad och interiör

Basilikaformen är inte så tydlig i interiören som den antyds i fasaden. Även kyrkans placering med den symmetriska fasaden mot Fridhemstorget och den 41 meter höga kampanilen ger associationer till Sydeuropa.

Fasad i kalksten

Kyrkans fasad är klädd med tvärsågad kalksten från Borghamn. Arkitekterna förklarade i förslaget sitt val av natursten i fasaderna: “Naturstenen gör att kyrkorummet hävdar sig i stadsbilden och får en värdigare prägel. Materialet skiljer sig helt genom färg och verkan från övriga byggnaders fasadmaterial och koncentrerar intresset mot denna punkt.”

Tornen

Tornet har åtta klockor. Fondväggens konstverk i koret utgörs av en freskmålning utförd av Nils Aron Berge och Yngve Sebastian. Centralmotivet framställer bespisningsundret.

Bespisningsundren är en gemensam benämning på två av de Jesu under där Jesus välsignar små mängder bröd och fisk, som sedan räcker till tusentals personer, och mer blir över än vad som fanns från början. På såväl högra som vänstra sidobilden avbildas aposteln Andreas, som givit kyrkan dess namn.

Krucifixet har skurits av Thure Thörn. Kyrkan har även försetts med invändiga glasmålningar i fönsteröppningarna, utförda av Jan Brazda 1959, vilka ger interiören ett intressant ljusspel med sina starka kulörer. Den fasta inredningen är ritad av kyrkans arkitekter.

I direkt anslutning till församlingslokalerna, norr om kyrkan, ligger Fridhemsskolan även den ritad av ovan nämnda arkitektduo.

Kyrkan är sedan flera år K-märkt.    

sv